• تاریخ انتشار : 1402/04/14 - 08:47
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 146
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جلسه آموزشی اثرات زیان بار غذاهای آماده بر سلامتی برگزار شد

جلسه ای با هدف اطلاع رسانی فهرست کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت، در تاریخ 14 تیر1402در سرای محله کشاورز برگزار شد.

جلسه آموزشی اثرات زیان بار غذاهای آماده بر سلامتی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، جلسه آموزشی اثرات زیان بار غذاهای آماده بر سلامتی افراد با هدف اطلاع رسانی فهرست کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت برگزار شد.

مهندس زهرا کامرانی کارشناس تغذیه در این جلسه گفت: علت علاقه و استفاده مکرر مردم از انواع فست فود ها و غذاهای حاضری، تنوع  زیاد، شکل ظاهری جذاب و فریبنده و قیمت ارزان آنهاست که باعث جلب نظر مشتری می شود..

وی افزود: فست فود های متنوع چون میزان انرژی بالایی دارند، موجب می شوند که فرد به سرعت  احساس سیری کند، اما به دلیل ارزش غذایی پایین، پروتئین و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین نمی کنند.

کامرانی در ادامه در خصوص اثرات نامطلوب فست فودها بر سلامتی بدن تصریح کرد: فست فودها )پیتزا، سس مایونز، چیپس و ... (انرژی زیادی دارند، اما حاوی ریزمغذی قابل توجهی نیستند و این غذاها معمولاً حاوی نمک، مواد نگهدارنده و سایر مواد شیمیایی هستند که بالقوه محرک بیماری هستند.

وی همچنین افزود: از نیترات سدیم و نیتریت سدیم، به عنوان افزودنی برای حفظ رنگ گوشت در سوسیس و کالباس استفاده می شود که این مواد به نیتروزامین ها تجزیه و در ایجاد سرطان نقش بسزایی دارند.

کارشناس تغذیه در خصوص اثرات زیان بار فست فودها بر سیستم تنفسی گفت: کالری زیاد فست فودها موجب اضافه‌وزن و به دنبال آن چاقی می‌شود. چاقی خطر اختلالات تنفسی مانند آسم و تنگی نفس را افزایش می‌دهد. براساس برخی پژوهش‌ها کودکانی که ۳ بار در هفته فست فود می‌خورند، بیش از دیگران در خطر ابتلا به آسم قرار دارند.

وی افزود: بالا رفتن فشارخون،ایجاد نفخ،بالا رفتن کلسترول،ایجاد مشکلات گوارشی و ایجاد احساس خستگی و بی انرژی بودن از عوارض مصرف فست فودها است.

مهندس کامرانی در پایان، استفاده از گوشت سفید به جای گوشت قرمز،عدم استفاده از سوسیس ها، کالباس ها و مواد غذایی مشابه آن ها،مصرف بیشتر سالادها (کاهش و یا حذف سس های مایونز )،مصرف گوشت های کبابی در ساندویج ها به جای گوشت های سرخ شده،استفاده از سیب زمینی های کبابی به جای سیب زمینی سرخ کرده و حذف نوشابه های گازدار و استفاده از آب، دوغ های کم نمک و بدون گاز و یا آب میوه های طبیعی  را راهکاری مفید و ساده جهت کاهش ضرر استفاده از مواد غذایی آماده عنوان کرد.

  • گروه خبری : اخبار معاونت,اخبار مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت
  • کد خبر : 237731
ادمین  روابط عمومی
تهیه کننده

ادمین روابط عمومی

جلسه آموزشی اثرات زیان بار غذاهای آماده بر سلامتی برگزار شد جلسه آموزشی اثرات زیان بار غذاهای آماده بر سلامتی برگزار شد

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *