سوالات متداول مدیریت دارو

داروخانه های منتخب مناطق مختلف را چگونه پیدا کنیم؟

 بصورت تلفنی بر مبنای منطقه، نام داروخانه ها به ارباب رجوع گفته می شود یا  به سایت مدیریت دارو بخش داروخانه های تحت پوشش، مراجعه نمایید.

ریتالین خارجی را کدام داروخانه موجود دارد؟

در صورت اطلاع کارشناسان از موجودی داروخانه ها راهنمایی لازم انجام می گیرد.

در مواقعی که سامانه آیداتیس دچار مشکل فنی است،چطور بیمار جدید پذیرش کنیم؟

بیمار را بصورت مشروط پذیرش نمائید و در صورت وصل شدن سامانه، مشخصات بیمار را در سامانه ثبت نمائید.درصورتیکه مشخص شد از جای دیگر دارو دریافت می کند، بیمار از مرکز قبلی انفصال زده شود

در صورتیکه تاریخ پروانه مسئول فنی گذشته باشد چطور می توانیم دارو دریافت کنیم؟

جهت تمدید پروانه مسئول فنی به معاونت درمان مراجعه شود  و بعد از تحویل مدارک مربوطه ،نامه موقت دریافت می نمائید

تعطیلی مراکز را چطور اطلاع دهیم؟

با شماره تلفنهای مربوط به معاونت غذا و دارو، تعطیلی را به واحد مخدر و از طریق ایمیل به معاونت درمان اطلاع دهید

کدام دسته از بیماران می توانند به صورت مستقیم از معاونت غذا و دارو، داروی مخدر دریافت کنند؟

فقط بیماران سرطانی

مدارک لازم جهت دریافت داروی مخدر برای بیماران سرطانی چیست؟

الف) اصل شناسنامه بیمار

ب) اصل پاتولوژی بیمار که در آن نوع سرطان قید شده باشد.

ج) نسخه پزشک متخصص مربوطه که شامل نام و نام خانوادگی بیمار، تاریخ نسخه، نوع دارو، میزان مصرف روزانه و همچنین مدت زمان مصرف دارو تا حداکثر 6 ماه

آیا می توان با نسخه الکترونیک جهت دریافت داروی مخدر بیماران سرطانی مراجعه کرد؟

خیر، فقط نسخه کاغذی با سربرگ مطب ، بیمارستان و درمانگاه مورد قبول می باشد

مناطق تحت پوشش معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران کدام است؟

مناطق 10-11-16-17-19-20-15(کیانشهر-شهرک مشیریه- خاورشهر و شهرک قیامدشت ) شهرری (صالح آباد -باقرشهر کهریزک حسن آباد فشافویه  )-چهاردانگه شهرک گلدسته- احمدآباد مستوفی - اسلامشهر - واوان فیروزآباد امین آباد - قلعه نو

اگر بیمار سرطانی امکان حضور جهت دریافت داروی مخدر خود را نداشت، آیا شخص دیگری می تواند برای دریافت دارو به معاونت مراجعه کند؟

بله. فقط بستگان درجه یک می توانند همراه با مدارک شناسایی و مستندات پزشکی به معاونت غذا و دارو مراجعه نمایند.

در صورتیکه بیمار دارو را زودتر از موعد مقرر تمام کند، آیا می تواند برای دریافت داروی جدید مراجعه نماید؟

در صورتیکه با نظر پزشک متخصص مقدار مصرف دارو افزایش یابد و بیمار زودتر از موعد مقرر دارویش به اتمام برسد، با نسخه جدید که حتما مقدار افزایش مصرف دارو تایید شده باشد می تواند برای دریافت دارو به معاونت غذا و دارو مراجعه نماید.

سوالات متداول مدیریت غذا

مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران کدامند؟

مناطق 11،10، 16، 17، 19، 20، اسلامشهر، و بخشی از مناطق 15 و 18 شهرداری و حومه آن، قسمتی از جاده های ورامین ، قم و بخشی از جاده خاوران) می باشد.

تایید صلاحیت مسئول فنی در سامانه TTAC چگونه است؟

فیلم راهنمای تایید صلاحیت مسئول فنی در سایت مدیریت مواد غذایی در بخش فرم ها و مدارک قسمت TTAC مشاهده گردد.

» مراجعه به صفحه

شکایت از محصولات خوراکی، آشامیدنی آرایشی و بهداشتی دارای پروانه بهداشتی ساخت چگونه ثبت و پیگیری می شود ؟

 شکایات و سوالات در خصوص مواد‌ خوراکی، آشامیدنی آرایشی و بهداشتی بصورت کتبی،تلفنی و حضوری و سایت ثبت میگردد و توسط واحد شکایات و کارشناسان مربوطه پیگیری میگردد و نتیجه آن به اطلاع شاکی رسانده می شود.

تلفن واحد شکایات : 66469727 - 64432449

جهت صدور و تمدید و اصلاح پروانه بهداشتی ساخت چه مدارکی نیاز است؟

مدارک مورد نیاز جهت تمامی امور مرتبط با اداره نظارت بر مواد غذایی ،آرایشی و بهداشتی در بخش فرم ها و مدارک قسمت مورد نیاز صاحبان صنایع و کارخانجات  قابل مشاهده می باشد. 

سوالات متداول مدیریت پایش فرآورده های سلامت

آیا همچنان امکان ارسال فرم های زرد ADR به صورت کاغذی به معاونت یا سازمان غذا و دارو وجود دارد؟

پیرو نامه معاون وزیر و ریاست محترم سازمان غذا و دارو ، از تاریخ 1402/04/01  کلیه گزارش های مرتبط با عوارض ناخواسته داروها، میبایست صرفا در سامانه گزارش عوارض دارویی به آدرس adr.ttac.ir ثبت و ارسال گردد و ارسال هر گونه گزارش دستی و کاغذی (شامل فرم های زرد قبلی و یا کپی آنها) و یا مکاتبات در خصوص مشکلات داروها شامل بروز عوارض و عدم اثربخشی بدون ثبت و ارسال گزارش ها(حاوی اطلاعات کامل ) در سامانه مذکور، از نظر این سازمان فاقد اعتبار میباشد.

سوالات متداول مدیریت فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل

مراحل اخذ مجوز فعالیت در زمینه تولید محصولات طبیعی، سنتی و مکمل چیست؟

جهت اخذ مجوز اولیه باید ابتدا به وزارت صنعت، معدن و تجارت/ وزارت جهاد کشاورزی مراجعه شود.

مراحل اخذ پروانه تاسیس در زمینه تولید محصولات طبیعی، سنتی و مکمل چیست؟

پس از اخذ پروانه از وزارت صمت/ وزارت جهاد کشاورزی، متقاضی باید درخواست اخذ پروانه تاسیس را به سازمان غذا و دارو/ معاونت غذا و دارو مربوطه ارائه دهد تا بررسی های لازم صورت گیرد.

ثبت درخواست صدور مجوز فرآورده طبیعی، سنتی و مکمل برای هر فرد امکان پذیر است؟

خیر. مجوز تولید فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل تنها برای شرکت ها با حوزه فعالیتی مرتبط (تولید فرآورده طبیعی/سنتی/مکمل) ذکر شده در اساس نامه شرکت قابل صدور می باشد.

چه فرآوردهایی سنتی و چه فرآورده هایی طبیعی هستند؟

فرآورده هایی که بر اساس مراجع و کتب معتبر طب سنتی فرموله شده باشد در طبقه سنتی و فرآورده های گیاهی دارای مشابه خارجی یا مطالعات بالینی معتبر، به عنوان فرآورده طبیعی تلقی می شود.

پرونده ساخت چه فرآورده های طبیعی مورد بررسی قرار می گیرد؟

فرآورده هایی که دارای مشابه خارجی (از کشورهای مورد تایید) یا انجام مطالعات بالینی معتبر با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور بر روی فرمولاسیون می باشد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست صدور/تمدید فرآورده طبیعی، سنتی و مکمل کدامند؟

برای مشاهده لیست مدارک مورد نیاز به صفحه فرم و چک لیست، موارد درخواستی در سایت مدیریت مراجعه نمائید.

» صفحه مدارک لازم

موارد مصرف مورد تایید سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مکمل ها چیست؟

به منظور بررسی موارد مصرف مورد تایید سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به قسمت فرم ها و چک لیست ها مراجعه نمائید.

» صفحه فرم ها و چک لیست

ضوابط مورد تایید در خصوص آزمایشات انجام شده بر روی محصول نهایی به چه صورت می باشد؟

تمام آزمایشات انجام شده بر روی محصول باید در سربرگ آزمایشگاه های مورد تایید سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش  پزشکی و ممهور به مهر و امضاء مسئول فنی آزمایشگاه باشد.

آیا انجام آزمون های پایداری ادواری برای تمدید پروانه ساخت فرآورده الزامی است؟

بله. ارائه نتایج آزمون های پایداری ادواری برای سه سری ساخت (متوالی یا غیر متوالی) الزامی است.

آیا انجام آزمون فلزات سنگین بر روی محصول نهایی الزامی است؟

بله. در صورت ارائه نتایج آزمون فلزات سنگین بر روی تمامی اجزاء طبیعی به کار رفته در فرمولاسیون، انجام این  آزمون در محصول نهایی الزامی نمی باشد.

الزاماتی که روی بسته بندی مکمل ها باید رعایت شود چیست؟

برای دسترسی به دستورالعمل مندرجات بسته بندی، به صفحه فرم و چک لیست ها مراجعه نمائید.

» صفحه فرم ها و چک لیست

مدارک لازم جهت درخواست امحا محصولات طبیعی، سنتی و مکمل توسط کارخانجات چیست؟

برای دسترسی به لیست مدارک، به صفحه فرم و چک لیست ها مراجعه نمائید.

» صفحه فرم ها و چک لیست

مجوزهای لازم جهت بسته بندی گیاهان دارویی چیست؟

- پروانه بهره برداری از وزارت صمت/ وزارت جهاد کشاورزی

- پروانه تاسیس از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

- پروانه مسوول فنی از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

- پروانه ساخت (IRC) از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

شیر خشک های رژیمی (ببلاک ای آر و اچ آ، نان ای آر و اچ آ، آپتامیل پپتی و ...) در کدام داروخانه ها موجود است؟

شیر خشک های رژیمی و تخصصی برای مشکلات رفلاکس و مستعد آلرژی و ... که نیازمند تجویز پزشک متخصص مربوطه (متخصص اطفال و گوارش و...) است در دوره ای از زمان که به علل مختلف کمیاب می شود با تماس با واحد مکمل و فرآوردهای سنتی و شیر خشک معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران (66482488-66488492) و ارتباط با کارشناس مربوطه قابل پیگیری در داروخانه های سطح استان تهران می باشد.

شیر خشک های بر پایه اسید امینه (آلفامینو، کومیداژن، الکر، نئوکیت و ...) در کدام داروخانه ها عرضه می شود؟

پس از ثبت نام بیمار در سایت حامی توسط پزشک متخصص مربوطه (متخصص اطفال و گوارش و...)، بیماران می توانند با مراجعه به داروخانه 29 فروردین به آدرس خیابان کارگر جنوبی- نرسیده به میدان حر و ارائه مشخصات بیمار شیر خشک مورد نظر را دریافت کنند.

دسترسی به شیر خشک های متابولیکی (انواع PKU، MSUD و ...) به چه صورت است؟

پس از ثبت نام بیمار در سایت حامی توسط پزشک متخصص مربوطه (متخصص اطفال و گوارش و...)، شیرخشک های فوق تخصصی نوزادان از طریق اداره پست به درب منزل بیمار ارسال می شود.

این نوع شیر خشک ها در داروخانه های سطح شهر توزیع نمی گردد.

سوالات متداول مدیریت تجهیزات پزشکی

سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت چیست ؟

سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت (TTAC) که به اختصار سامانه تیتک نامیده می شود، مجموعه‌ای از بانک‌های اطلاعاتی، نرم‌افزارهای مختلف، سرویس‌های اطلاعاتی، روال‌ها، پروتکل‌ها و استانداردهای فنی است که حسب نظر سازمان غذا و دارو ایجاد شده و وظایف مختلف مرتبط با طرح ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت، همانند ایجاد شناسنامه الکترونیک اختصاصی فرآورده‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی، رصد زنجیره تامین و توزیع، بازرسی‌ها، برنامه ریزی‌ها و موارد دیگر را بر عهده دارد. ( www.ttac.ir )

سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا چیست؟

سامانه‌ای است که به ‌منظور شناسه‌دار نمودن تمامی مراکز نگهداری کالا، ثبت مشخصات مالک کالا، نوع و میزان کالاهای ورودی و خروجی از این اماکن با هدف شناسایی کالاهای قاچاق و شفاف‌سازی نظام توزیع ایجاد شده است. (www.nwms.ir)

تفاوت عرضه کننده و توزیع کننده در چیست؟

توزیع کننده عبارت است از کلیه ­ی اشخاص حقوقی که متعاقب اخذ نمایندگی رسمی از سوی تامین کننده تجهیزات پزشکی و اخذ مجوز از اداره کل و مطابق «آیین نامه ثبت و فعالیت توزیع کنندگان  به عنوان نماینده‌ی توزیع تجهیزات پزشکی در کشور فعالیت می نمایند.

عرضه کننده عبارت است از  کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از کلیه مراکز تخصصی عرضه تجهیزات پزشکی و اصناف که مبادرت به تامین مستقیم تجهیزات پزشکی مطابق پیوست "2"  از توزیع کننده نموده و براساس دستورالعمل‌های ابلاغی مجاز به فروش و عرضه آن می باشد.

سوالات متداول مدیریت آزمایشگاه

استخدام در آزمایشگاه کنترل معاونت غذا و دارو به چه صورت است؟

در خصوص امور استخدامی با امور عمومی معاونت غذا و دارو تماس بگیرید.

امکان بکارگیری نیروی طرحی در آزمایشگاه معاونت غذا و دارو وجود دارد؟

در خصوص جذب نیروی طرحی در آزمایشگاه معاونت غذا و دارو با امور عمومی معاونت  غذا و دارو تماس بگیرید.

آیا آزمایشگاه نمونه از بیرون قبول می کند؟

بله. قبل از ارسال نمونه، طی تماس با واحد کنترل کیفیت آزمایشگاه در خصوص امکان سنجی انجام آزمون های درخواستی اطمینان حاصل نمایید.

شرایط پذیرش نمونه در آزمایشگاه معاونت غذا و دارو چیست؟

پذیرش نمونه در آزمایشگاه بعد از تایید واحد کنترل کیفیت (امکان سنجی آزمون های درخواستی) فقط از طریق سامانه لیمز به آدرس https://fdlabnet.fda.gov.ir صورت می پذیرد.

ثبت نمونه در سامانه لیمز چگونه است؟

در سایت https://fdlabnet.fda.gov.ir به عنوان درخواست کننده حقیقی یا حقوقی ثبت نام کنید، سپس در محیط کاربری از منو درخواست پذیرش نمونه، نمونه مورد نظر خود را به آزمایشگاه ارسال نمایید.  در صورت مواجه با مشکل با شماره 44487101-021تماس بگیرید.