• تاریخ انتشار : 1401/08/02 - 10:40
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 52
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

پیام معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها

دکتر جلال غفارزاده معاون غذا و دارو گفت: هفته اول آبان ماه هر سال به عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت ها نام گذاری شده تا آگاهی در مورد پیشگیری از مسمومیت ها در سراسر کشور افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، متن پیام به شرح زیر است:
هفته اول آبان ماه هر سال به عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت ها نام گذاری شده تا آگاهی در مورد پیشگیری از مسمومیت ها در سراسر کشور افزایش یابد؛ این هفته فرصتی برای برجسته کردن خطرات مسمومیت برای افراد در هر سنی و ترویج مشارکت جامعه در پیشگیری از مسمومیت را فراهم میکند. لحظات اولیه پس از بروز مسمومیت، برای نجات فرد مسموم حیاتی است؛ بلافاصله پس از برخورد با ‏موارد ‏مسمومیت با تلفن 190 و یا 115 تماس بگیرید.
‏ 45 مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در کل کشور با شماره تلفن 190، داخلی3 -کد2 مشغول به ‏فعالیت ‏هستند. مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در تهران از ساعت 8 تا 20 و با شماره تلفن 190، عهده‌دار ‏پاسخگویی به سؤالات ‏دارویی و موارد مسمومیت به‌صورت تلفنی می باشد. وظیفه مهم مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم، راهنمایی فرد مسموم یا همراهان وی، برای کنترل و کاهش ‏عوارض ‏ناشی از مسمومیت است. (و نه درمان مسمومیت)
در بازه زمانی سال 1400 لغایت مهر 1401 تعداد 709 تماس درمورد مسمومیت ها در دیتابیس مرکز اطلاعات دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران ثبت شده است که از این میان 503 مورد شامل اقدامات و اینترونشن موثر پیش-بیمارستان صورت گرفته در این مرکز است.
از این میان حدود 41% موارد مسمومیت با داروها (به ویژه مخدرها و داروهای دسته اعصاب و روان) میباشد. در بازه زمانی سال 1400 لغایت مهر 1401 تعداد 9178 مورد مسمومیت به مراکز درمانی این دانشگاه به ویژه بیمارستان بهارلو مراجعه کرده اند که متاسفانه 169 مورد فوت (حدودا 1.8درصد) و 28 مورد عارضه جدی به بیماران گزارش شده است. 
با توجه به درصد بالای مسمومیت های اتفاقی افزایش آگاهی عمومی برای نجات زندگی ضروری است. در هفته ملی پیشگیری از مسمومیت، متعهد به افزایش آگاهی در مورد خطرات مسمومیت‌های تصادفی و اتخاذ تدابیر احتیاطی لازم برای پیشگیری و واکنش سریع به این حوادث و محافظت از هم میهنان عزیزمان هستیم.

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 226963
مدیر سایت
تهیه کننده

مدیر سایت

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *