• تاریخ انتشار : 1398/04/12 - 14:40
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 30
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

پیام معاون غذا و دارو دانشگاه به مناسبت 12 تیرماه، سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز

دکتر منان حاجی محمودی گفت: رهنمود مقام معظم رهبری چراغ راه مسئولین بوده و نقش آنان را در مبارزه با پدیده ی شوم و مخرب قاچاق اقلام سلامت محور روشن می کند.

«گسترش پديده قاچاق و تأثير مخرب آن در امر توليد و تجارت قانوني و سرمایه‌گذاری و اشتغال،‌ خطر جدي و بزرگي است كه بايد با جديت تمام با آن مبارزه كرد و بر همه دستگاه‌هایی كه به نحوي می‌توانند در اين امر دخيل باشند واجب است كه سهم خود را در اين مبارزه ايفا كنند.
اولاً بايد كانون مركزي اين مبارزه در سطحي عالي، ‌نزديك به رئيس دولت و داراي اشراف قانوني بر دستگاه‌های ذی‌ربط دولتي باشد.
ثانياً تبليغات متناسب و هوشمندانه و همه‌جانبه در خدمت اين مبارزه قرار گيرد.
ثالثاٌ برخورد قضايي و انتظامي،‌ قاطع و در ارتباط كامل با تصمیم‌گیری‌های آن كانون مركزي باشد.
رابعاً عزم جدي بر اين باشد كه عمل قاچاق براي قاچاقچي كاملاً برخلاف صرفه و همراه با خطر باشد و جنس قاچاق از پيش از مبادي ورودي تا محل عرضه آن در بازار،‌ آماج اقدامات گوناگون اين مبارزه قرار گيرد.» (فرمان مقام معظم رهبری)
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر حاجی محمودی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران در سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری گفت: اکنون در دهه پنجم انقلاب اسلامی و با عنایت به بیانیه مهم و راهبردی توسط مقام معظم رهبری و با استعانت از خداوند متعال و در اجرای فرمان سیاست ها و رهنمودهای ابلاغی معظم له در زمینه مبارزه با  قاچاق کالا و ارز، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی و با تاکید بر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ همواره دانشگاه های علوم پزشکی نقش بسیار مؤثری در امر پیشگیری و مبارزه با قاچاق اقلام سلامت محور ایفا می کنند.
معاون غذا و دارو در مورد اثرات زیانبار قاچاق کالاهای سلامت‌محور و خطرات استفاده از فرآورده‌های قاچاق و غیرمجاز گفت: با توجه به گسترش روزافزون قاچاق محصولات سلامت‌محور و مواجهه شهروندان با این محصولات غیربهداشتی، مطمئناً بخشی از این افراد با مشکلات و عوارض ناشی از مصرف محصولات غیرمجاز مواجه شده اند که متأسفانه علت اصلی مصرف محصولات سلامت‌محور قاچاق و تقلبی، «ارزانی» آن‌ها است.
وی همچنین افزود: مصرف محصولات سلامت‌محور قاچاق و یا تقلبی باعث بروز عوارضی نظیر آلرژی و حساسیت، سوزش در محل مصرف، کهیر. کچلی، آکنه، عفونت و حتی کوری، صدمات کبدی و سرطان می‌شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به برخی دیگر از پیامدهای منفی پدیده شوم قاچاق در سطح کلان اشاره کرد و گفت: پایین آمدن ظرفیت نگهداری کالا و سرانجام ورشکستگی صنایع داخلی کوچک و بزرگ، افزایش قانون‌شکنی و اشاعه برخی امراض به جهت قاچاق کالا‌های غیربهداشتی و غیراستاندارد به کشور مثل لوازم‌آرایشی و بهداشتی از جمله این پیامدها است.
دکتر حاجی محمودی افزود: کاهش درآمد دولت به جهت نپرداختن حقوق و عوارض، از بین بردن فرصت‌های شغلی به جهت غیرمولد بودن قاچاق، ایجاد اشتغال کاذب و موقتی و زودگذر، اختلال در بازار و چند نرخی کردن کالا، گریز سرمایه‌های قابل بازده از دیگر پیامدهای منفی قاچاق در سطح کلان است که از میان آنها، دو مورد بیکاری و فقر نقش اقتصادی پررنگ‌تری را دارا است.
معاون غذا و دارو در ادامه به برخی راهکارهای اجرایی در حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید و جلوگیری از ورود و مصرف کالاهای خارجی و قاچاق اشاره کرد و گفت: تشویق مصرف‌کنندگان به مصرف کالای داخلی باکیفیت، جلوگیری از تبلیغات بی‌رویه کالاهای خارجی در رسانه‌های داخلی، تشویق تولید‌کنندگان داخلی به تولید کالاهای باکیفیت بالا به منظور توسعه اقتصاد مقاومتی، ارتقا سطح آگاهی مردم از مضر بودن مصرف کالاهای قاچاق و تشویق مردم به ساده زیستی و پرهیز از تجمل‌گرایی از جمله این راهکارها است.
وی افزود: افزایش تعرفه‌های کالاهای غیرضروری خارجی، کاهش هزینه‌های تولید داخلی و حمایت از تولید‌کنندگان، افزایش آگاهی مردم از هویت فرهنگی، ملی و مذهبی خویش، افزودن مفاهیمی چون ارزش و چرایی ارزش کالای داخلی و پیامدهای منفی مصرف‌گرایی و قاچاق در کتب درسی، ارتقا ظرفیت خودباوری و اعتمادبه‌نفس جوانان در دست یافتن به هر نوع تولید در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی و سایر زمینه ها، نظارت بیشتر بر مرزهای کشور و حمایت از صنایع بومی و دستی از دیگر راهکارهای اجرایی در حمایت از کالاهای داخلی و جلوگیری از ورود و مصرف کالاهای خارجی و قاچاق است.
دکتر حاجی محمودی در پایان از تمامی مسئولان و عموم مردم خواست تا در راستای فرمان مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز و شعار سال مبنی بر «رونق تولید»، به تولید و مصرف کالاهای داخلی نگاه و توجه ویژه داشته باشند.

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 244748
خدیجه  آب پر
تهیه کننده

خدیجه آب پر