• تاریخ انتشار : 1403/04/12 - 07:36
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 24
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

پیام دکتر برادران به مناسبت فرارسیدن هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز

مدیراداره نظارت و پایش فراورده های سلامت معاونت غذا و دارو دانشگاه، با انتشار پیام آموزشی به مناسبت هفته مبارزه با قاچاق در این خصوص آگاهی بخشی کرد.

پیام دکتر برادران به مناسبت فرارسیدن هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علومپزشکی تهران معاونت غذا و دارو،دکتر حنانه برادران مدیر  نظارت و پایش فراورده های سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسب هفته مبارزه با قاچاق کالا وارز گفت: پدیده قاچاق در حوزه کالاهای سلامت محور (محصولات خوراکی وآشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، دارو و ملزومات دارویی، مکمل، داروهای گیاهی، شیرخشک و تجهیزات و ملزومات پزشکی) مشمول کالاهایی است که به صورت غیرقانونی و بدون داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد کشور شده و عرضه می گردد.

وی افزود: این موضوع از دیرباز تاکنون همواره به عنوان یک حرفه کاذب و پردرآمد و در عین حال آسان و کم هزینه برای عده ای سوداگر مطرح بوده است و معضلی است که در صورت عدم برخورد و مقابله با آن، آثار ناگواری به دنبال خواهد داشت که مهم ترین آنها، تهدید سلامت مردم است که از دست دادن آن هرگز قابل جبران نخواهد شد، از سوی دیگر ضررهای ناشی از ورود و عرضه کالاهای قاچاق و اثرات سوء و مخرب آن بر اقتصاد و سلامت جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست. همچنین ارزان بودن کالاهای قاچاق در بازار و نا آشنایی مردم نسبت به کیفیت و مشکلات کالای قاچاق سبب شده تا آنان به خرید این نوع کالاها به ویژه کالاهای آرایشی روی بیاورند.
مدیراداره نظارت و پایش فراورده های سلامت تصریح کرد: ساده ترین و مهم ترین روش تشخیص اقلام سلامت محور اصیل از کالای قاچاق استعلام اصالت کالا با استفاده از برچسب اصالت است. لذا اطلاع رسانی جهت آگاهی عموم جامعه در خصوص اصالت سنجی اقلام سلامت محور (محصولات خوراکی وآشامیدنی، آرایشی، بهداشتی وارداتی، دارو و ملزومات دارویی، مکمل، داروهای گیاهی، شیرخشک و تجهیزات و ملزومات پزشکی) میتواند به عنوان یک عامل اثر بخش در افزایش سلامت جامعه خواهد بود. جهت کنترل اصالت فراورده های سلامت محور، پس از کنترل برچسب و توجه به مخدوش و پاره نبودن آن، باید به دقت قسمت قابل خراش را خراشید تا عدد ۱۶ رقمی کد اصالت که زیربرچسب قرار دارد، نمایان شود. سلامت و اصالت فراورده های سلامت محور از طریق روش های مختلف قابل انجام است:

۱ .کنترل اصالت با استفاده از نرم افزار موبایل :
​با استفاده از نرم افزاری که برای موبایل طراحی شده (دانلود نرم افزار TTAC از سایت اینترنتی سامانه غذا و دارو) می توان به اصالت فراورده های سلامت محور دست یافت.

2.کنترل اصالت از طریق پیام کوتاه
در روش پیام کوتاه یا همان (SMS) ، باید کد ۱۶ رقمی را با تلفن همراه به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ ارسال کرد سپس پیام مربوط به کنترل اصالت فراورده به تلفن همراه ارسال می شود.

3.کنترل اصالت از طریق سایت:
برای کنترل اصالت فراورده از طریق سایت اینترنتی سامانه غذا و دارو به نشانی www.ttac.ir می توان اقدام کرد و پس از مراجعت به این سایت باید روی لینک استعلام کد رهگیری کلیک کرده و کد اصالت ۱۶ رقمی یا UID مورد نظر را به طور کامل و با دقت وارد کرد.آن گاه پیام مربوط به کنترل اصالت فراورده قابل رویت است.

هدف از برچسب اصالت روی کالا نمایش واضح و مختصر اطلاعات محصول مورد نظر و اطمینان شخص مصرف کننده از اصالت کالا و محصولی است که خریداری کرده است. در صورت وجود هرگونه مغایرت در اطلاعات دریافتی و مشاهده عدم اصالت کالای مورد نظر، موضوع بایستی به معاونت غذا و دارو اطلاع داده تا رسیدگی های لازم انجام شود.

  • گروه خبری : اخبار معاونت,اخبار مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت
  • کد خبر : 270163
ادمین  پایش
تهیه کننده

ادمین پایش

پیام دکتر برادران به مناسبت فرارسیدن هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیام دکتر برادران به مناسبت فرارسیدن هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز