• تاریخ انتشار : 1402/11/03 - 11:51
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 186
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

همزمان با پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم :

مصرف زیاد نمک عاملی برای ایجاد و پیشرفت سرطان معده است

مصرف زیاد نمک می‌تواند خطر ابتلاء به عفونت هلیکو باکتر پیلوری را افزایش می دهد که این باکتری به نوبه خود می‌تواند عاملی برای ایجاد و پیشرفت سرطان معده باشد و اثر نمک را در این راستا تشدید کند.

مصرف زیاد نمک عاملی برای ایجاد و پیشرفت سرطان معده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، چهاردهمین پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم از تاریخ 1 بهمن تا 15 بهمن با هدف اطلاع رسانی در مورد مصرف نمک یددار تصفیه شده و ارتقاء دانش آحاد جامعه در خصوص مصرف شیر و لبنیات با شعار "انتخاب همه: نمک کم، اما تصفیه شده یددار" و "از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" برگزار می شود.

در همین راستا اداره مدیریت پایش و نظارت فراورده های سلامت معاونت غذاو دارو دانشگاه، جلسه آموزشی ویژه  دانش آموزان  صبح امروز 3 بهمن 1402 در دبیرستان دخترانه حضرت معصومه(س) واقع در اسلامشهر برگزار کرد.

در این جلسه آموزشی مهندس زهرا کامرانی کارشناس ارشد تغذیه گفت: نمک خوراکی یک ماده معدنی است که عمدتاً از کلرید سـدیم تشـــکیل شده است که برای طـعم دهـی بـه مـواد غـذایـی و همچنین به عنوان یک نـگهدارنده مـواد غـذایـی (جلـوگیری از فسـاد مـــواد غذایی) استفاده می شود. نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است ، برای مثال در هنگام اسهال، استفراغ و فعالیت بدنی شدید در هوای گرم با مصرف کمی نمک می توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

وی افزود: مصرف نمک برای بدن ضروری است، اما مصرف بیش از نیاز آن می تواند برای بدن مضر باشد. همچنین مصرف ناکافی نمک نیز منجر به انقباضات شدید عضلانی، ریتم ضعیف قلب، مرگ ناگهانی، ایست قلبی و سرگیجه می گردد.

کارشناس ارشد تغذیه در ادامه مهمترین منابع دریافت نمک زیاد را در نمک آشپزخانه یا سفره، انواع غذاهای آماده مانند انواع کنسروها، همبرگر، سوسیس، کالباس و پنیر پیتزا، انواع شور و ترشی، آجیل و مغز دانه های شور و تنقلات شور مانند چیپس و پفک  عنوان کرد.

وی همچنین در خصوص ارتباط بین مصرف نمک و پوکی استخوان اظهار داشت: نمک یکی از عوامل مهم اثرگذار بر دفع کلسیم از طریق کلیه‌ها است. کلسیم یکی از اجزای تشکیل دهنده سنگ‌های کلیه است، مصرف نمک زیاد موجب افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار شده و خطر ابتلاء به سنگ‌های کلیه را نیز افزایش دهد. همچنین : مصرف نمک زیاد باعث حرکت کلسیم از استخوان‌ها به داخل خون و سپس مجاری ادراری گردیده و به این ترتیب کلسیم لازم برای حفظ ساختار و استحکام استخوان‌ها از دست رفته و در طولانی مدت باعث تشکیل بافت استخوانی با استحکام ناکافی و به عبارتی پوکی استخوان می‌شود.

مهندس کامرانی ضمن تاکید براینکه نمک مصرفی باید از نوع ید دار و تصفیه شده باشد، افزود: نمک تصفیه شده حاوی ید است که برای سلامتی بدن بسیار مهم است. ید یک ماده معدنی است که برای تولید هورمون تیروئید لازم است. هورمون تیروئید نیز برای تنظیم سطح انرژی بدن، رشد و توسعه، عملکرد قلب و عروق و کنترل تولید هورمون‌های دیگر در بدن بسیار حائز اهمیت است.

وی درپایان : تنظیم فعالیت تیروئید، کمک به سلامت پوست، بهبود سلامت مغزو اعصاب و همچنین حفظ سلامت قلب را از فواید مهم مصرف نمک یددار عنوان کرد.

 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت,اخبار مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت
  • کد خبر : 257417
ادمین  روابط عمومی
تهیه کننده

ادمین روابط عمومی

مصرف زیاد نمک عاملی برای ایجاد و پیشرفت سرطان معده است مصرف زیاد نمک عاملی برای ایجاد و پیشرفت سرطان معده است مصرف زیاد نمک عاملی برای ایجاد و پیشرفت سرطان معده است مصرف زیاد نمک عاملی برای ایجاد و پیشرفت سرطان معده است