• تاریخ انتشار : 1402/11/17 - 08:22
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 218
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

سنین مدرسه، مهمترین دوران شکل گیری عادات غذایی و شیوه زندگی است

تغذیه صحیح و سالم نه تنها بر روی رشد جسمی بلکه موجب افزایش یادگیری و رشد تحصیلی دانش آموزان شده و در نهایت در تسریع روند توسعه و بهره وری ملی نقش بسزایی را ایفاء می کند.

سنین مدرسه، مهمترین دوران شکل گیری عادات غذایی و شیوه زندگی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاونت غذا و دارو، مهندس زهرا کامرانی کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو صبح امروز 17 بهمن 1402با حضور در دبستان دخترانه سمیه اسلامشهر درخصوص آشنایی و نیازهای تغذیه ای دانش آموزان صحبت کرد.

وی در ابتدا در خصوص اهمیت توجه به رشد و نقش تغذیه در سنین مدرسه گفت: به دلیل بالا بودن سرعت رشد، نیازهای غذایی دانش آموزان افزایش پیدا می کند و تغذیه ی صحیح در افزایش توانمندیهای ذهنی مناسب دانش آموزان نقش مهمی دارد.

کارشناس تغذیه افزود: در کودکان، نیاز به انرژی بدلیل تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرک و سرعت رشد، متفاوت و در دوران مدرسه رشد کودکان نسبتاً یکنواخت است و سال های آخر دبستان مقارن با شروع جهش رشد به ویژه در دختران است.

وی تصریح کرد: میان وعده هایی مثل ساندویچ نان و تخم مرغ، ساندویچ مرغ، کتلت، شیر و کیک منابع خوب پروتئین هستند.

مهندس کامرانی با اشاره به نقش ویتامین ها و املاح معدنی در سلامتی کودکان یادآور شد: میوه ها و سبزیجات منبع مهم ویتامین ها بوده که شایع ترین آن ها عبارتند از ویتامین ها ی A  و D  و املاح ید،آهن و کلسیم است.

کارشناس تغذیه در ادامه به نقش مهم ویتامین D در رشد استخوانی دانش آموزان تاکید کرد و گفت: مهمترین منبع آن نور مستقیم آفتاب و تشویق دانش آموزان به ورزش و بازی در فضای باز است که باعث تأمین این ویتامین می شود.

وی همچنین اهمیت مصرف صبحانه را برای دانش آموزان الزامی دانست و اظهار داشت: چون تغذیه صحیح بر میزان قدرت یادگیری موثر است، در نتیجه افزایش نسبی قند خون موجب بهبود عملکرد مغز و در نتیجه یادگیری می شود و چنانچه مدت زمان ناشتایی طولانی شود، نگهداری قند خون در سطح مطلوب دشوارتر می شود و یادگیری و تمرکز حواس مختل می گردد. همچنین: والدین باید سحرخیزی،ورزش و نرمش صبحگاهی و صبحانه خوردن در محیط گرم خانواده را به فرزندان بیاموزند.

مهندس کامرانی در پایان خاطر نشان کرد: مواد غذایی که در بوفه عرضه می شوند، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت دانش آموزان و ایجادعادات غذایی مناسب در آنها دارد.لیست  مواد خوراکی غیر مجاز( انواع پفک ها،یخمک،آدامس و ....)  باید در معرض دید دانش آموزان نصب گردد و  مواد غذایی که عرضه می شود، می بایست دارای پروانه بهداشتی و علامت استاندارد بوده و تاریخ مصرف و انقضای آن کنترل گردد.

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت,اخبار مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت
  • کد خبر : 258723
ادمین  روابط عمومی
تهیه کننده

ادمین روابط عمومی

سنین مدرسه، مهمترین دوران شکل گیری عادات غذایی و شیوه زندگی است سنین مدرسه، مهمترین دوران شکل گیری عادات غذایی و شیوه زندگی است سنین مدرسه، مهمترین دوران شکل گیری عادات غذایی و شیوه زندگی است سنین مدرسه، مهمترین دوران شکل گیری عادات غذایی و شیوه زندگی است