• تاریخ انتشار : 1402/08/01 - 12:44
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 339
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پیام دکتر حنانه برادران به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها

لحظات اولیه پس از بروز مسمومیت، برای نجات فرد مسموم حیاتی می‌باشد و شهروندان باید بلافاصله پس از برخورد با ‏موارد ‏مسمومیت حتما با تلفن ۱۱۵ اورژانس تماس بگیرید.‏

پیام دکتر حنانه برادران به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو،دکتر حنانه برادران سرپرست مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت معاونت غذا و دارو، همزمان با اول آبان هفته پیشگیری از مسمومیت ها، ضمن تاکید بر اهمیت نقش آموزش و اطلاع رسانی و با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها پیامی را اعلام کرد.

در متن این پیام آمده است:

مسمومیت های تصادفی و عمدی با دارو یا مصرف بیش از حد دارو دلیل اصلی بسیاری از عوارض، مرگ و میر و هزینه های مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان است.

در میان بزرگسالان، بیشترین آمار مسمومیت با مسکن ها (مخدر و غیر مخدر)، آرام بخش ها، داروهای قلبی عروقی، داروهای اعصاب و روان، الکل و مواد شوینده هستند. مسمومیت دارویی می تواند طیف وسیعی از علائم و یافته های بالینی را ایجاد کند. مدیریت اولیه بر تثبیت شرایط حاد بیمار متمرکز است. شرح حال و معاینه فیزیکی توسط پزشک در تشخیص اینکه مسمومیت رخ داده است از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیریت مسمومیت شامل ارائه مراقبت های حمایتی، جلوگیری از جذب سم و در صورت لزوم، استفاده از پادزهرها و تکنیک های حذف سم است.

برای رسیدن به این هدف اتخاذ راهکارهایی مانند تمرکز بر  آموزش های عمومی و تخصصی درباره نحوه پیشگیری  و ارتقاء دانش جامعه در خصوص خطرات ناشی از مسمومیت ها و نحوه برخورد با این ‏رخداد الزامی به نظر می رسد. شعار هفته پیشگیری از مسمومیت ها در سال جاری  " سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌ها محافظت کنیم " است که خود تاکیدی بر اهمیت نقش آموزش و اطلاع رسانی جهت پیشگیری از بروز انواع مسمومیت ها در کشور است. بدیهی است آموزش گام مهمی در پیشگیری، ارتقاء سطح سلامت جامعه و کاهش هزینه های درمانی خواهد داشت.

لحظات اولیه پس از بروز مسمومیت، برای نجات فرد مسموم حیاتی می‌باشد و شهروندان باید بلافاصله پس از برخورد با ‏موارد ‏مسمومیت حتما با تلفن ۱۱۵ اورژانس تماس بگیرید.‏ همچنین می توانند سؤالات دارویی خود و نحوه برخورد با فرد مسموم پیش از رسیدن ‏به مراکز ‏درمانی را به ‌صورت تلفنی از مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم با شماره تلفن ۱۹۰  یا ۱۱۵ در ‏میان بگذارند.

  • گروه خبری : اخبار معاونت,اخبار مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت
  • کد خبر : 249198
ادمین  روابط عمومی
تهیه کننده

ادمین روابط عمومی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *