• تاریخ انتشار : 1403/02/04 - 12:51
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 151
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

در چهارمین روز از هفته سلامت برگزار شد:

نقش مهم مادران در امر تغذیه و سلامتی خانواده

خانواده اولین محیطی است که عادات و رفتارهای غذایی کودکان در آن شکل می‌گیرد، زیرا والدین به‌ویژه مادر نقش مهمی در امر تغذیه خانواده دارند.

 نقش مهم مادران در امر تغذیه و سلامتی خانواده

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، برنامه آموزشی تغذیه جوانان و نقش سواد سلامت و خانواده صبح امروز 4 اردیبهشت 1403 در مدرسه دخترانه فرزانگان اسلامشهر با حضور مهندس زهرا کامرانی کارشناس تغذیه واحد نظارت و پایش فراورده های سلامت معاونت غذا و دارو دانشگاه برگزار شد.

در این برنامه آموزشی مهندس کامرانی گفت: آمارهای جهانی نشان می دهدکه افزایش میزان چاقی و اضافه وزن در بزرگسالان، کودکان و نوجوانان  به سرعت در حال افزایش است. شواهد حاکی از آن است که همه‌گیری COVID-19  هم  به علت کاهش امکان فعالیت بدنی و تغییر رفتارها و عادات غذایی کودکان و نوجوانان ، موجب تشدید این وضعیت شده است.

وی افزود: چاقی کودکان و نوجوانان با پیامدهای منفی متعددی برای سلامت جسمی (مانند افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی یا دیابت نوع 2) و روانی (مانند افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین و اختلالات خوردن) همراه است. چون کودکان و نوجوانان چاق در بزرگسالی هم چاق خواهند بود، بکارگیری اقدامات پیشگیرانه  جهت تصیح سبک زندگی این گروه سنی یک اولویت مهم است.

کارشناس تغذیه در ادامه اظهار داشت: عوامل متعددی در چاقی موثرند ، در واقع چاقی نتیجه تعامل عوامل بیولوژیکی، ژنتیکی، رشدی، محیطی و رفتاری است.

وی تصریح کرد: سواد سلامت سازه مهمی است که توسط مجامع و مطالعات بین المللی به عنوان یک عامل تعیین کننده اجتماعی فردی سلامت در نظر گرفته می شود. مشخص شده که سواد سلامت بر رفتارهای سالم، دسترسی به خدمات بهداشتی و اجتماعی، پیامدهای سلامت، توانایی مدیریت شرایط طولانی مدت مراقبت های بهداشتی و سرمایه اجتماعی تاثیر می گذارد. سواد سلامت کودکان و نوجوانان عامل مهم پیش بینی کننده مصرف غذای سالم و در نتیجه اضافه وزن و چاقی است. از آنجایی که سواد سلامت یک سازه کلی است که شامل سواد غذایی و سواد تغذیه ای  هم می شود.

مهندس کامرانی یادآور شد: خانواده اولین عامل اجتماعی شدن است که بر رشد فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان تأثیر می گذارد. همچنین، خانواده اولین محیطی است که عادات و رفتارهای غذایی کودکان در آن شکل می‌گیرد، زیرا والدین و به‌ویژه مادر نقش مهمی در امر تغذیه خانواده دارند. این نقش در شکل گیری عادات و رفتارهای غذایی کودکان و نوجوانان ممکن است مستقیم، از طریق غذای تهیه شده در خانه، یا غیرمستقیم از طریق رفتارها، نگرش ها و مهارت هایی باشد که به کودکان و نوجوانان منتقل می شود.

کارشناس تغذیه افزود: هر چه سطح سواد والدین بالاتر باشد، احتمال مصرف روزانه میوه ها بیشتر است.  همچنین هر چه دانش‌آموزان بیشتر وعده‌های غذایی را در کنار خانواده گزارش کنند، احتمال مصرف روزانه  وعده های غذایی بیشتر می‌شود.همچنین زنان نسبت به مردان، احتمال اضافه وزن یا چاقی کمتری داشتند. 

  • گروه خبری : اخبار معاونت,اخبار مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت
  • کد خبر : 263857
کلمات کلیدی
ادمین  روابط عمومی
تهیه کننده

ادمین روابط عمومی

 نقش مهم مادران در امر تغذیه و سلامتی خانواده  نقش مهم مادران در امر تغذیه و سلامتی خانواده  نقش مهم مادران در امر تغذیه و سلامتی خانواده