• تاریخ انتشار : 1401/05/12 - 16:29
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 68
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

معاون غذا و دارو دانشگاه: مهمترین جنبه مثبت برگزاری جلسات قطب، تبادل نظرها، تجربیات و هماهنگی بین دانشگاه ها است

اولین نشست منطقه 10 آمایش کشوری با هدف طرح و پیگیری چالش ها و مسائل مرتبط با اقلام سلامت محور در حوزه سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، این جلسه با حضور دکتر غفارزاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر جمشید سلام زاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر مهران ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عباس مهدی زاده مدیر راهبری و پایش امور استانهای سازمان غذا و دارو، مدیران، روسا و کارشناسان حوزه های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، امور دارویی و مخدر، تجهیزات و ملزومات پزشکی، اداره پایش و نظارت فرآورده های سلامت محور، آزمایشگاه کنترل مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی و دارو و اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل روز چهارشنبه 12 مرداد 1401 در محل سالن حکیم ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر غفار زاده ضمن خیر مقدم و تسلیت ایام محرم، تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: این ایام، ایامی است که به لحاظ آماری کاملا به شکل معنی داری در رفتارهای ما مثل ماه مبارک رمضان تاثیر گذاشته و میگذارد و گواه بر این است که در این ایام قلب ها به خالق متوجه تر و در عین حال مودت و محبت بین هموطنان، معتقدان و محبین اهل بیت (ع) بیشتر می شود.
معاون غذا و دارو افزود: ایام محرم و صفر دو ماه خاص است و همانطور که حس کردیم و به عینه می بینیم در جای جای کشورمان و کشورهای اطراف به ویژه در کشور عراق بالاخص در ایام ماه صفر و قبل و بعد از اربعین حسینی، نشانه هایی از انسجام بشریت به طور عام و مسلمین و جهان تشیع به شکل خاص را شاهدیم که شدیدا انرژی مثبت را بین ما تقویت می کند و این موضوع می تواند برای رسیدن به اهدافمان در زندگی دنیا و آخرت کمک کننده باشد.
وی در ادامه در خصوص تشکیل جلسات قطب گفت: مشخصا سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهیدبهشتی در استان تهران نقش کلیدی دارند و ما در استان تهران نیاز بیشتری به برگزاری جلسات قطب داریم چون هر سه دانشگاه یک استان را اداره می کنیم.
دکتر غفارزاده گفت: در تهران به دلیل یکپارچه بودن قوانین، قواعد و سیاست ها، به ویژه در حوزه های خدمات سلامت مثل بهداشت، درمان، غذا و دارو باید یکسان عمل کرد؛ بنابراین این جلسات برای افزایش هماهنگی ها و تبادل تجربیات می توانند خیلی مفید باشند.
معاون غذا و دارو خاطر نشان کرد: تبادل نظرها، تجربیات و هماهنگی بین دانشگاه ها مهمترین جنبه مثبت برگزاری جلسات قطب است؛ لذا در جمع بندی ها، مصوبات و صورتجلسات از موضوعاتی که می توانند به عنوان راه حل مشکل باشد، باید بیشتر حمایت کنیم و اگر هم لازم است از سازمان غذا و دارو، روسا یا حوزه های دیگری که می توانند کمک کننده باشند در هماهنگی امور بیشتر حمایت شویم.
وی افزود: معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی ایران و شهیدبهشتی این جلسات را علاوه بر غذا و دارو با حضور افرادی که می توانند در هماهنگی ها کمک کننده باشند، میزبانی کنند.
دکتر مهدی زاده ضمن از قدردانی برگزاری این جلسه گفت: سازمان غذا و دارو وظیفه خود می داند مصوبات جلسه را پیگیری و نتایج آن را در جلسات بعدی به اطلاع دانشگاه های تهران، ایران و شهید بهشتی برساند.
مدیر راهبری و پایش امور استانهای سازمان غذا و دارو افزود: در خصوص برگزاری جلسات پدافند غیر عامل و سامانه های مرتبط با معاونت های غذا و دارو سه دانشگاه پیگیری های لازم انجام می شود.
دکتر غفار زاده به ارائه دستور جلسه در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی پرداخت و گفت: افزایش سقف تعهدات بیمه با توجه به تغییر سیاست های ارزی تجهیزات وملزومات پزشکی، ابلاغ تغییر سیاست های ارزی به بیمه ها ، اضافه شدن درج قیمت به اطلاعات برحسب اصالت وسایل پزشکی، الزام به درج قیمت بر روی وسایل پزشکی مصرفی ترجیحا (Home use) و رویت استانداردهای اختصاصی و اجباری وسایل پزشکی به صورت online در سامانه Imed.ir  است.
در ادامه در حیطه نظارت بر دارو و مواد مخدر و فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل مشکلات مربوط به سامانهHIX  (امور داروخانه ها)، پیگیری مشکلات اجرایی ضابطه نظام توزیع داروهای تحت کنترل در داروخانه ها و ساماندهی به وضعیت توزیع شیر خشک های رژیمی مورد بحث وگفتگو قرار گرفت.
در حوزه مواد خوراکی آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی موضوعات و چالش های مربوط به سامانه TTAC ، نحوه نظارت بر فعالیت واحدهای دارای مجوز مشاغل خانگی و نحوه رفتار با شرکتهای وارداتی بررسی شد.
حاضرین جلسه پیشنهادات، نظرات و مشکلات خود را در خصوص موارد مطرح شده عنوان کردند.
در پایان دکتر غفارزاده به جمع بندی موارد مطرح شده پرداخت و مقرر شد: جلسه پدافند غیر عامل در راستای تامین داروهای ضروری برگزار شده و دستورالعمل بحران برای ارسال به مناطق ده گانه در اسرع وقت آماده شود و در سهمیه بندی داروها بویژه سهمیه استان تهران بازنگری شود.
 هم چنین مقرر شد: به منظور رفع مشکلات کمبود داروهای بیماران صعب العلاج تفاهم نامه ای منعقد شود، در پاسخ به استعلامات تسریع شود.
در زمینه تخلفات داروخانه ها در خصوص توزیع شیر خشک های رژیمی نیز تصمیمات مهمی گرفته و مقرر شد به منظور رفع مشکلات فنی مربوط به سامانه TTAC جلسه ای مشترک با حضور کارشناسان  ITسازمان غذا و دارو و نمایندگان مدیریت مواد خوراکی آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی برگزار شود و در حوزه سامانه ممیزی نسخ پزشکان مقرر شد تا هماهنگی های لازم با معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای تاکید بر استفاده از سامانه مذکور توسط پزشکان به عمل آید.

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 227004
خدیجه  آب پر
تهیه کننده

خدیجه آب پر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *