• تاریخ انتشار : 1398/06/02 - 15:16
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 67
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

به همت معاونت غذا و دارو

برگزاری جلسه آموزشی در دهیاری فیروزآباد ورامین

جلسه آموزشی باهدف افزایش آگاهی عموم مردم در خصوص آشنایی با جایگاه داروساز در جامعه و نقش تغذیه و سبک زندگی سالم در پیشگیری از دیابت در دهیاری تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان ری توسط معاونت غذا و دارو برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو؛ جلسه آموزشی باهدف آشنایی عموم مردم در خصوص آشنایی با جایگاه داروساز در جامعه و نقش تغذیه و سبک زندگی سالم در پیشگیری از دیابت روز شنبه دوم شهریور 98 در دهیاری دهیاری فیروزآباد ورامین تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان ری توسط معاونت غذا و دارو  برگزار شد.
دکتر شیوا دهقان کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت طی آموزش به ارائه مطالبی در خصوص آشنایی با جایگاه داروساز پرداخت و گفت: دکتر داروساز در دسترس ترین عضو زنجیره درمان است که مراجعه‌کنندگان می‌توانند در مورد عوارض و واکنش دارویی و تداخلات دارویی پاسخ پرسش‌های خود را در مورد داروها از وی سؤال کنند.
وی با اشاره به این موضوع که برای راهنمایی گرفتن از دکتر داروساز باید داروساز داروخانه را بشناسید گفت: یکی از راه‌های آن داشتن اتیکت یا نشستن در جایگاه دکتر داروساز، سؤال از کارکنان داروخانه می‌توان دکتر داروساز را شناخت زیرا تنها پزشک و دکتر داروساز هستند که صلاحیت ارائه مشاوره پزشکی و دارویی دارند.
دکتر دهقان در توضیح بیشتر به موضوع مقاومت آنتی‌بیوتیکی اشاره کرد و گفت: استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هایی که جایگاهی در درمان ندارند این فرصت را به باکتری‌ها می‌دهد تا به طریقی تغییر کنند که اثر آنتی‌بیوتیک‌ها بر آن‌ها  کم شود یا کلاً متوقف شود و زمانی که این اتفاق بیفتد باکتری‌ها جان سالم به دربرده و از بین نمی‌روند و به رشد و قوی‌تر شدن ادامه می‌دهند. در مقاومت آنتی‌بیوتیکی نه‌تنها بیماران، بلکه افراد سالم جامعه هم ضربه می‌خورند. باکتری‌های مقاوم به‌سرعت بین اعضای خانواده، همکلاسی‌ها و همکاران گسترش می‌یابد و سلامت  افراد جامعه با گونه‌های بیماری‌های جدیدی که به‌سختی و با  هزینه زیاد درمان می‌شود، تهدید خواهد شد.
وی همچنین عوامل ایجادکننده مقاومت آنتی‌بیوتیکی و عواقب مقاومت آنتی‌بیوتیکی  را تشریح کرد و افزود: استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری‌های ویروسی، عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک طبق دستور پزشک، خوددرمانی، کامل نکردن دوره درمان، بیماری طولانی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و نیاز به داروهای گران‌تر و با عوارض بیشتر خواهد بود؛ حتی ممکن است عفونت  مقاوم منجر به مرگ شود
کارشناس دارویی واحد تحقیق و توسعه در خصوص پیشگیری از ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی اظهار داشت: در صورت داشتن بیماری ویروسی از پزشک تقاضای آنتی‌بیوتیک نکنید و پزشک را برای تجویز آنتی‌بیوتیک تحت‌فشار قرار ندهید. دوره درمان را حتی در صورت بهبودی کامل کنید. در غیر این صورت باکتری‌ها به‌طور کامل از بین نمی‌روند و باکتری‌های باقیمانده باعث عفونت مجدد می‌شوند که ممکن است این بار مقاوم شده و دیگر به آنتی‌بیوتیک‌ها جواب ندهند. آنتی‌بیوتیک‌های  باقیمانده را دور بریزید و برای روز مبادا ذخیره نکنید؛ زیرا آنتی‌بیوتیک تجویزی روی همان عفونت بخصوص مؤثر و صرفاً برای شما در آن ایام تجویزشده است. دارو را در ساعاتی که توسط پزشک یا داروساز  معین‌شده، مصرف کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها زمانی مؤثر خواهند بود که به‌طور منظم مصرف شوند. حتی اگر علائم شما یکسان باشد آنتی‌بیوتیک‌های خود را به دیگران پیشنهاد نکنید، زیرا ممکن است برای آن‌ها مناسب نباشد.
وی همچنین در مورد نحوه مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها گفت: هر بیمار باید با پزشک یا داروساز مشاوره نماید. مصرف نادرست این داروها می‌تواند جذب آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده و باعث کاهش یا حذف اثر آن‌ها شود.
دکتر دهقان افزود: جهت مشاوره تلفنی با دکترای داروساز می‌توانید با مراکز اطلاعات دارویی سیزده آبان با شماره ۸۲۱۰۱ و یا اطلاعات دارویی وزارت بهداشت به شماره ۱۴۹۰ تماس حاصل نمایید.
در ادامه مهندس بیتا نافعی کارشناس نظارت و پایش فرآورده های سلامت معاونت غذا و دارو در خصوص نقش تغذیه و سبک زندگی سالم در پیشگیری از دیابت به ارائه نکاتی برای داشتن بشقاب غذای بهتر پرداخت.
کارشناس نظارت و پایش فرآورده های سلامت معاونت غذا و دارو توصیه هایی در خصوص دریافت کالری متعادل و راه هایی برای کنترل وزن از جمله آهسته غذا خوردن، مصرف وعده ها و میان وعده های غذایی به طور منظم، کوچک کردن بشقاب غذایی و اهمیت آهسته غذا خوردن عنوان کرد.
وی در ادامه در خصوص انتخاب بشقاب غذایی مناسب نظیر افزایش مصرف میوه ها و سبزی ها، کاهش مصرف شیرینی ها و چربی ها و استفاده از لبنیات کم چرب و غلات سبوس دار نکاتی را گفت.
مهندس نافعی در پایان به ارائه مطالبی درخصوص توجه به علائم تشنگی و گرسنگی و مصرف بیشتر آب با راهکارهایی نظیر در دسترس قرار دادن آب آشامیدنی، مزه دار کردن آب با آب میوه طبیعی و یا همراه با تخم شربتی یا خاکشیر و همچنین کاهش مصرف قند و نمک و آزمایشات دوره ای پرداخت.


 

  • گروه خبری : اخبار معاونت,اخبار مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت
  • کد خبر : 244695
خدیجه  آب پر
تهیه کننده

خدیجه آب پر