• تاریخ انتشار : 1401/03/24 - 16:46
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 51
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

افتتاحیه جلسه آموزش تفویض اختیارات دارو به معاونت های غذا و دارو سراسر کشور

افتتاحیه جلسه آموزش تفویض اختیارات به معاونت های غذا و دارو سراسر کشور به میزبانی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری سازمان غذا و دارو با حضور معاون غذا و دارو دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، افتتاحیه جلسه آموزش تفویض اختیارات به معاونتهای غذا و دارو سراسر کشور با حضور دکتر جلال غفارزاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر محمود بیگلر معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر حمیدرضا اینانلو مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل، دکتر عباس مهدی زاده مدیر راهبری، پایش و امور استانها سازمان غذا و دارو و مدیران و کارشناسان مدیریت نظارت بر امور دارویی و مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی ایران، شهیدبهشتی، البرز، مشهد، تبریز، اصفهان، گیلان و تهران روز سه شنبه 24 خرداد 1401 در سالن دارالفنون ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر غفارزاده ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین، گفت: از اینکه سازمان غذا و دارو توفیق میزبانی را به ما داد؛ خداوند را شاکرم و از حضور همکارانمان از مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی ایران، شهیدبهشتی، البرز، مشهد، تبریز، اصفهان، گیلان و تهران احساس خوشبختی دارم.
معاون غذا و دارو افزود: به دلیل تجربه تفویض اختیارات در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی به دانشگاه ها، شاهد تجربه موفق و ایجاد سهولت دستیابی تولید کننده به خدمات مربوطه در دانشگاه استان محل سکونت خود، بودیم.
وی افزود: امروز شاهد تفویض در حوزه مدیریت دارو هستیم و حداقل نتیجه این فرآیند بحث تسهیل در تولید است که دولت در راستای شعارهای سال در اولویت قرار می دهد.
دکتر غفارزاده اظهار داشت: البته ناگفته نماند ما تحت پرچم سازمان غذا و دارو بحث رصد و پیگیری دانشمندانی را که در این مجموعه ها یا در مراکز رشد دانشگاه های علوم پزشکی با عنوان شرکت های دانش بنیان یا هسته های رشد زحمت می کشند؛ برقرار می کنیم.
معاون غذا و دارو در ادامه تاکید کرد: به نظر می آید که این موضوع برای شروع لازم بود ولی کافی نخواهد بود و به حول قوه الهی مراحل تکمیلی و همچنین ارتباط با دانشمندان و کارشناسانی که می توانند محصولاتی را فرموله و نهایی بکنند، داشته باشیم.
دکتر غفارزاده در پایان گفت: ما به عنوان مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به سابقه دیرینه دانشکده داروسازی دانشگاه تهران آمادگی این را داریم که در تکمیل این دوره ها و دوره های بیشتر، با مجوز سازمان غذا و دارو در خدمت دانشگاه های علوم پزشکی باشیم؛ و از ظرفیت دانشکده داروسازی و معاونت غذا و دارو این دانشگاه نیز استفاده خواهیم کرد.

همین که اراده در یک مجموعه شکل بگیرد زمینه ساز کارهای بزرگ در آن مجموعه خواهد شد
دکتر بیگلر در ابتدا از دکتر غفارزاده که میزبانی این اقدام مهم را در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفتند، قدردانی کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو گفت: این اراده در حوزه های دیگر اتفاق افتاده و همین که اراده در یک مجموعه شکل بگیرد زمینه ساز کارهای بزرگ در آن مجموعه خواهد شد.
وی در ادامه افزود: چرا واقعا ما باید به سمت تفویض برویم؟ کاری باید انجام شود؟ چرا اصلا این کار باید اتفاق بیفتد؟ تکالیف ستاد چیست؟ این ها سوالاتی است که باید در ابتدا پاسخ داده شود؛ و این موارد موضوعاتی است که بایستی با آموزش، گفتمان، طرح قوانین و مقررات در بدنه کارشناسی در سطح ستاد جا بیفتد؛ کارشناسی که در ستاد نقش آفرینی می کند وظیفه اش صدور پروانه، بازدید میدانی روتین، واردات روتین و خیلی از کارهای دیگری که در ستاد انجام میشود؛ نیست و وظایف دیگری دارد و باید در مرزهای مطالبه گری حرکت کند.
دکتر بیگلر اظهار داشت: یکی از دغدغه های سازمان غذا و دارو استقرار کارشناسان در پست های مربوطه است و این زمانی میسر است که بخش عمده ای از تکالیف اجرایی به دانشگاه های علوم پزشکی تفویض شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع  سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: ما باید در سطح دانشگاه به سمت سیاستگذاری، برنامه ریزی، تدوین دستورالعمل های روان و شفاف و آسان کردن مسیرها پیش برویم.
وی افزود: دغدغه ما افزودن نیرو نیست، بلکه به دلیل بهره مندی دانشگاه ها از ابزارهای کاری متعدد تفویض باید صورت پذیرد؛ در دانشگاه ها نیز در سطح معاونت غذا و دارو  برخی از امور را به بخش خصوصی تفویض شود.
دکتر بیگلر در پایان گفت: ما وظیفه خود می دانیم تا بسته حمایتی و رفاهی در اختیار افرادی که وارد این عرصه می شوند؛  قرار دهیم و دانشگاه هایی را که در این زمینه نیاز به توسعه فضا و نیرو دارند حمایت کنیم.

در حوزه GMP  آموزش های کافی داده شده است
دکتر اینانلو ضمن قدردانی از معاونت غذا و دارو برای میزبانی جلسه؛ درگذشت دکتر غلامرضا امین استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران راتسلیت گفت.
وی در ادامه در مورد چرایی تفویض به دانشگاه ها گفت: علت این امر گسترش روزافزون بازار دارویی کشور در زمینه شرکت های تولیدی، وارد کننده ها، داروخانه و ... است.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: در حوزه GMP  آموزش های کافی به کارشناسان این حوزه داده شده است و پیشنهاد این است که در حوزه دارو از کارشناسان رسمی استفاده شود تا بتوان در آینده از تجربیات آنها بهره مند شد.
دکتر اینانلو گفت: در زمینه آموزش نیز می توان بسته های آموزشی در اختیار معاونت های غذا و دارو قرار داد و از آموزش های مجازی و آنلاین برای بازرسی و کارشناسی در محل استفاده کرد.

در برون سپاری فرآیندهای سازمان غذا و دارو محدودیتی نداریم
در ادامه دکتر مهدی زاده گفت: در برون سپاری فرآیندهای سازمان غذا و دارو محدودیتی نداریم و می توانیم زمانی را که صرف دریافت مجوز می کنیم صرف سیاستگذاری و برنامه ریزی کنیم
وی در ادامه افزود: خواهش میکنم همکاری لازم را با کارشناسان سازمان غذا و دارو در بحث تفویض داشته باشید و ما حمایت های لازم را در این خصوص خواهیم داشت.

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 227023
خدیجه  آب پر
تهیه کننده

خدیجه آب پر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *