• تاریخ انتشار : 1402/10/12 - 12:15
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 364
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

بحث اصلی حقوق شهروندی اداره جامعه است

شهروندی، بیانگر ارتباط میان حقوق مسئولیت ها و مشارکت هایی است که برای هرنوع اداره ای لازم و ضروری است .

بحث اصلی حقوق شهروندی اداره جامعه است

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو در حاشیه جلسه شورای مدیران که صبح امروز 12 دی 1402 در دفتر معاونت غذا و دارو برگزار شد،دکتر سید اسمعیل سادات ابراهیمی معاون غذاو دارو دانشگاه در خصوص صیانت از حقوق شهروندی گفت: بحث شهروندی رابطه بین دولت و اعضای دولت است  و در علم سیاست، دانش و حقوق و فقه سیاسی جایگاه ویژه ای دارد.

وی افزود: شهروندی اصلی است که بر روابط دولت و اعضای جامعه نظارت دارد یعنی از یک سو، به امتیازات دولت و حقوق افراد و از دیگرسو،به مناسبات و فرایندهای تاریخی مربوط می شود. پیوندهای میان فرد و جامعه را در قلب حقوق، تعهدات و مسئولیت ها منعکس می کند و چهارچوبی برای تعامل افراد،گروه ها و نهادها است.

معاون غذا و دارو دانشگاه با اشاره به قدمت مفهوم شهروندی از دوره یونان باستان گفت: در دوران مدرن با ازهم پاشیدگی سیستم حکومتی دوران ماقبل مدرن مغرب زمین و با اوج لیبرالیسم و مردم سالاری خاص این دوران مفهوم شهروندی رشد کرده و به عبارتی به مردم یک شهر و موضوعات با آن اشاره دارد.

وی اظهار داشت: شهروند فردی است که در ساختار اجتماعی،سیاسی،فرهنگی و اقتصادی جامعه حضور داردو در تصمیم سازی،تصمیم گیری و شکل دهی آن مستقیم یا غیر مستقیم موثر است.بنابراین شهروندی به وضع رابطه میان شخص و جامعه ای سیاسی گفته می شود که براساس آن،ملزم به وفاداری و موظف به حمایت است .

دکتر سادات ابراهیمی در ادامه با اشاره به آیه " لقد کرمنا بنی آدم .."( سوره اسراء70) که: قرآن کریم انسان را موجودی صاحب کرامت از جانب خداوند می داند تصریح کرد: هنگامی که بپذیریم انسان گوهری کریم و ارزشمند است،خواه ناخواه بر این باور خواهیم بود که نه تنها آزادی،امنیت و... حق اوست،بلکه باید به گونه ای تفسیر و تنظیم شوند که با کرامات وی سازگار باشند.

 وی در پایان : نظم بخشیدن به امور سیاسی و اجتماعی مردم و اجرای قانون- رسیدگی به امور مالی و تقسیم عادلانه بیت المال- مبارزه با دشمنان اسلام به منظور برقراری امنیت و آسایش مردم و گسترش آبادانی و توسعه کشور را از اهداف کلی حقوق شهروندی از دیدگاه حضرت علی (ع) بیان کرد.

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 255551
ادمین  روابط عمومی
تهیه کننده

ادمین روابط عمومی

بحث اصلی حقوق شهروندی اداره جامعه است بحث اصلی حقوق شهروندی اداره جامعه است بحث اصلی حقوق شهروندی اداره جامعه است بحث اصلی حقوق شهروندی اداره جامعه است بحث اصلی حقوق شهروندی اداره جامعه است بحث اصلی حقوق شهروندی اداره جامعه است بحث اصلی حقوق شهروندی اداره جامعه است بحث اصلی حقوق شهروندی اداره جامعه است