• تاریخ انتشار : 1399/08/03 - 10:58
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 30
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گفت و گو با مدیر نظارت و پایش فراورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها

دکتر مونا کارگر مدیر نظارت و پایش فراورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو گفت: هر سال هفته اول آبان ماه که با عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری شده است فرصتی است تا با تاکید بیشتر و ارتقای آگاهی هموطنانمان از بروز انواع مسمومیت ها پیشگیری کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، با توجه به اینکه هفته اول آبان ماه با عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها نامگذاری شده است؛ به همین مناسبت دکتر مناکارگر متخصص داروسازی بالینی و مدیر نظارت و پایش فراورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو به بیان آماری از موارد مسمومیت‌ها و اقدامات معاونت غذا و دارو به مناسبت این هفته پرداخت.

وی اشاره کرد: هر سال هفته اول آبان ماه که با عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری شده است فرصتی است تا با تاکید بیشتر و ارتقاء آگاهی هموطنانمان از بروز انواع مسمومیت ها پیشگیری کنیم. امسال هم این هفته  با شعار "پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا" و "با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم" از طرف سازمان غذا و دارو در نظر گرفته شده است.

دکتر کارگر افزود: بر اساس آمار تجمیعی سازمان غذا و دارو از سراسر کشور و آمار منتشر شده از سازمان پزشکی قانونی، همچنان مسمومیت های دارویی در صدر علل مراجعه ناشی از مسمومیت ها به بیمارستانها هستند ولی چهارمین علل مرگ ناشی از مسمومیت ها را به خود اختصاص داده اند و خوشبختانه در سال 98، از مورتالیتی ناشی از مسمومیت دارویی نسبت به سالهای پیش کاسته شده است. هرچند که درصد قابل توجهی از این مسمومیت ها به صورت عمدی اتفاق می افتند ولی آگاهی از نکاتی در مورد مصرف صحیح داروها می تواند به کاهش موارد مسمومیت های اتفاقی خصوصا در جمعیت کودکان و سالمندان کمک کند. یکی از راهکارهایی که می تواند سبب کاهش خطاهای دارویی و مشکلات مرتبط با آن در مصرف داروها شود استفاده از مشاوره با دکتر داروساز در داروخانه و یا مشاوره گرفتن تلفنی از طریق مرکز اطلاع رسانی داروپزشکی 13 آبان با شماره 82101 و یا مرکز اطلاعات دارویی 190 می باشد.  

وی در ادامه گفت: متاسفانه مسمومیت با مواد مخدر و محرک و الکل در سالهای اخیر با بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها در کل کشور همراه بوده است. گرچه بیماران با این مسمومیت ها در سال 98 تقریبا 25درصد مراجعین مسمومیت ها به بیمارستانها را تشکیل می داده اند اما طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور حدود 60 تا 65 درصد از موارد مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها به دلیل این مواد بوده است. این موضوع خصوصا با توجه به افزایش موارد مسمومیت با الکل حائز اهمیت است. چون در شرایط پاندمی کرونا تاکید بر استفاده از فراورده های آنتی سپتیک و گندزدا بیشتر شد و از سوی دیگر برخی باورهای غلط در مورد استفاده از فراورده های بر پایه الکل به صورت خوراکی یا غرغره آنها و از طرف دیگر مصرف مشروبات الکلی قاچاق و دست ساز حاوی متانل آمار این مسمومیت ها را در سال جاری بیشتر کرده است. به نحوی که بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی تعداد موارد مرگ ناشی از انواع مسمومیت با الکل در پنج ماهه نخست سال جاری از کل موارد مشابه سال 98 بیشتر بوده است. همانطور که می دانیم سازمان جهانی بهداشت هم در مورد عدم استفاده از فراورده های با پایه الکل به صورت غرغره یا اسپری در دهان و عدم اثربخشی این روش در پیشگیری از ابتلا به کرونا اطلاع رسانی کرده است و پوسترهای مربوط به این اطلاع رسانی ها و سایر نکات در مورد روش های پیشگیری از کرونا در صفحه اصلی سایت معاونت غذا و دارو با عنوان "آنچه باید در مورد ویروس کرونا بدانیم" هم جهت استفاده عموم در دسترس است. همچنین با توجه به استفاده بیشتر از شوینده ها روش های استفاده صحیح از انها هم در پیشگیری از مسمومیت با این مواد بسیار حائز اهمیت است. وی همچنین افزود برای دریافت پاسخ به سؤالات در مورد مسمومیت‌ها و نیز راهنمایی‌های اولیه در مواجهه با فرد مسموم، مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم با شماره ۱۹۰ می‌تواند تماس‌گیرندگان را راهنمایی کند.

دکتر کارگر همچنین در مورد آموزش های به مناسبت این هفته اشاره کرد: در سال جاری با توجه به همه گیری بیماری کرونا روش های آموزشی این معاونت از شکل حضوری به وبینار تغییر کرده است و وبینارهای متعددی به منظور ارتقاء آگاهی و دانش همشهریان عزیز هماهنگ شده است. از آنجایی که مشخص شده که ‏نزدیک به 90% از موارد مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهند توجه به ایمن کردن منزل در پیشگیری از مسمومیت ها بسیار مهم است و در آموزش های این معاونت بر آنها تاکید می شود.

همچنین نصب بنرها و پوسترها و نیز استفاده از جملات در سربرگ نامه های اداری و ارسال پیامک نیز از روش های دیگر در نظر گرفته شده است و به منظور اطلاع رسانی گسترده تر در فضای مجازی، علاوه بر مطالبی که به صورت روزانه در سایت معاونت قرار می گیرد، در بالای صفحه اصلی سایت معاونت غذا و دارو  نیز صفحه جداگانه ای برای سهولت دسترسی به پوسترهای اطلاع رسانی فراهم شده است و مطالبی در مورد روش‌های پیشگیری از مسمومیت‌ها اعم از مسمومیت با مواد غذایی، گیاهان سمی، سموم دفع آفات و شوینده‌های خانگی، مسمومیت‌های دارویی، مسمومیت در اطفال، مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن، مسمومیت با سرب، سموم و آفت‌کش‌های کشاورزی و…قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: اطلاع رسانی نکات آموزشی در صفحه اینستاگرام معاونت غذا و دارو و نیز ارسال پوسترها در گروههای مجازی اعضای سرای محله ها نیز از دیگر راهکارهای در نظر گرفته شده برای اطلاع رسانی مجازی در نظر گرفته شده است.

  • گروه خبری : اخبار معاونت,اخبار مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت
  • کد خبر : 244359
خدیجه  آب پر
تهیه کننده

خدیجه آب پر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *