• تاریخ انتشار : 1402/11/14 - 13:17
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 408
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

راههای تشخیص تقلب و قاچاق از اصل کالاهای سلامت محور

جامعه سالم زیربنای توسعه هرکشور بوده و یکی ازراههای نیل به این هدف،آگاهی از اطلاعات مندرج برروی برچسب فرآورده های سلامت محور است.

راههای تشخیص تقلب و قاچاق از اصل کالاهای سلامت محور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، صبح امروز 14 بهمن 1402 مهندس نافعی کارشناس تغذیه اداره مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در جلسه آموزشی در دبیرستان دخترانه حضرت زهرا، در خصوص راههای تشخیص محصولات سلامت محور کالاهای قاچاق و تقلبی از اصل گفت: فراورده های سلامت محور شامل انواع فراورده های دارویی، طبیعی،مکمل های تغذیه ای،شیرخشک، لوازم کودک  و ملزومات پزشکی می شود.

وی با تاکید براینکه کوچکترین واحد بسته بندی قابل عرضه، فروش یا مصرف از هر فراورده باید شناسه گذاری اختصاصی داشته باشد افزود: تمامی  کالاهای سلامت محور بر اساس کدهایی که بر روی بسته بندی  به عنوان بر چسب اصالت کالا درج شده است در سایت ttac.ir وجود دارد و هموطنان می‌توانند از طریق این سایت اصالت کالا را استعلام کنند. برای این سایت نرم افزاری طراحی شده است که هموطنان براحتی بتوانند بر روی گوشی‌های هوشمند نصب  کنند و همان لحظه کالایی که برچسب اصالت دارد (برچسبی به اندازه ۲ در ۴ سانتی متر) را وارد کنند و از سالم بودن و اصالت کالا مطمئن شوند.

وی همچنین تصریح کرد: در مکانهایی که دسترسی به اینترنت یا نرم افزار وجود ندارد می توانند از طریق سامانه پیامکی به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ کد کالا را پیامک کنند و از طریق جواب پیامکی متوجه اصل یا تقلبی بودن کالا شوند.

کارشناس تغذیه اظهار داشت: اقلام سلامت محور وارداتی هنگامی اصیل است که از طریق مسیر و شبکه مجاز تائید و تعریف سازمان غذاو دارو تامین گردیده و امکان رهگیری،ردیابی و کنترل اصالت بر آنها وجود داشته باشد.

مهندس نافعی یادآور شد: الصاق برچسب کنترل اصالت و سلامت کالا برروی محصولات سلامت محور شرط لازم بوده اما کافی نیست و ضزوری است مصرف کنندگان پس از خرید کالا نسبت به استعلام آن اقدام نمایند.

وی همچنین در مورد انواع برچسب رهگیری اصالت کالا شامل برچسب‌های قدیمی، برچسب‌های جدید و برچسب‌های تقلبی و نامعتبر، برچسب رهگیری اصالت کالا، شناسه رهگیری، بارکد میله ای (شماره تجاری فرآورده)، سری ساخت، تاریخ انقضاء، کد 16 رقمی، سامانه‌های استعلام اصالت به‌صورت عملی توضیحات جامع و مبسوطی را ارائه کرد.

در پایان نیز مهندس نافعی با پخش ویدئویی مربوط به کشف اقلام غیرمجاز برای دانش آموزان و اهمیت استعلام برچسب اصالت به سوالات آنها پاسخ داد.

 

  • گروه خبری : اخبار مدیریت غذا,اخبار معاونت
  • کد خبر : 258448
ادمین  روابط عمومی
تهیه کننده

ادمین روابط عمومی

راههای تشخیص تقلب و قاچاق از اصل کالاهای سلامت محور راههای تشخیص تقلب و قاچاق از اصل کالاهای سلامت محور راههای تشخیص تقلب و قاچاق از اصل کالاهای سلامت محور