• تاریخ انتشار : 1400/08/18 - 09:43
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 101
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بررسی آخرین وضعیت سامانه HIS بیمارستان‌های طرف قرارداد با شرکت‌های برنامه‌نویس در معاونت غذا و دارو

جلسه‌ای در راستای راه‌اندازی سرویس استعلام اصالت دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها به‌منظور بررسی آخرین وضعیت پیاده‌سازی این سرویس در سامانه HIS بیمارستان‌های طرف قرارداد در معاونت غذا و دارو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، در راستای راه‌اندازی سرویس استعلام اصالت سو استهلاک دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها به‌منظور بررسی آخرین وضعیت پیاده‌سازی این سرویس در سامانه HIS بیمارستان‌های طرف قرارداد، جلسه‌ای با حضور، دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو و جمعی از شرکت‌های نرم‌افزاری برای ارتباط HIS بیمارستان‌ها با سامانه سامدت (سامانه مدیریت دارو و تجهیزات پزشکی) روز دوشنبه 17 آبان 1400 در سالن شورای معاونت غذا و دارو برگزار شد.
دکتر حاجی محمودی در ابتدای جلسه ضمن آرزوی سلامتی برای حاضرین در جلسه به بررسی آخرین وضعیت پیاده‌سازی سرویس مذکور در سامانه HIS بیمارستان‌های طرف قرارداد با شرکت‌های برنامه‌نویس HIS پرداخت و تجمیع اطلاعات HIS بیمارستان‌ها و یکسان‌سازی ساختار اطلاعات دارویی و تجهیزات پزشکی نرم‌افزارها را هدف از این طرح دانست.
وی اظهار داشت: طبق دستور وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید اقلام بستری؛ چه دارو و چه تجهیزات در سطح بیمارستان‌ها در برنامه TTAC ثبت تا اصالت دارو مشخص شود.
وی تصریح کرد: مسیر دارو و تجهیزات پزشکی در سامانه TTAC جدا است؛ مسیر دارویی یک مسیر کامل است و می‌توان روند دارو را از تولید یا واردات، پخش و عرضه‌ ردیابی و رهگیری کرد.
همچنین در حال حاضر برای هر داروخانه چه در بخش خصوصی در سطح شهر و در بیمارستان‌های خصوصی کارتابل در سامانه TTAC قرار داده‌شده و تمامی مراحل کار در کارتابل داروخانه ثبت می‌شوند که این مراحل تائید و یا رد می‌شود که از این راه به شفافیت کار در داروخانه‌ها نزدیک‌تر شده‌ایم.
معاون غذا و دارو افزود: برای برخی از اقلام، داروخانه‌ را موظف کرده‌ایم تا فروششان را در سامانه TTAC ثبت کنند؛ درواقع با این کار، ورود و خروج دارویی در داروخانه‌ها را رصد می‌کنیم.
سامانه TTAC این دسترسی خوب را به ما می‌دهد تا بتوان بازرسی‌ها را هدفمند‌تر و هوشمندانه‌تر انجام دهیم.
وی در ادامه گفت: به چند علت اقلام تجهیزات پزشکی در سامانه ثبت‌نشده است ازجمله اینکه همه اقلام تجهیزات پزشکی مشمول برچسب اصالت نبوده است و همچنین همان‌گونه که در داروخانه مسئول فنی داروساز وجود دارد در قسمت تجهیزات پزشکی مسئول فنی نداریم.
دکتر حاجی محمودی گفت: در همین راستا تصمیم گرفته شد که سازمان غذا و دارو در قدم اول این روند را در ثبت اقلام تجهیزات پزشکی در سامانه TTAC الزام کند که شرکت‌های تجهیزات برچسب اصالت را نیز بر روی این اقلام نصب کنند. در قدم دوم مراکز خرید را موظف کند که حتماً باید برگ خرید رسمی داشته باشند و در برگ خرید تأییدیه اصالت کالا وجود داشته باشد. در مرحله آخر از ابتدای مهر سال جاری، برای 57 قلم از تجهیزات پزشکی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و برای بیمار ثبت می‌کنند حتماً باید کد اصالت ثبت شود و از ابتدای آذرماه امسال همه اقلام باید برچسب اصالت داشته باشند که اگر این روند اتفاق نیفتد مشمول کسورات بیمه‌ای خواهند شد.
دکتر حاجی محمودی در خصوص مشکلات در داروخانه‌های بیمارستانی گفت: این مشکل چندگانه است.
وی در ادامه در خصوص این مشکلات افزود: یک نرم‌افزار HIS در بیمارستان‌ها برنامه‌ریزی‌شده است که اطلاعات بیمار در خصوص درمان و داروی مصرفی در این سامانه بارگذاری می‌شود.
در بیمارستان‌ها با توجه به اینکه اقلامی که مشمول TTAC می‌شوند اکثراً اقلام کمبود و اقلام بیمارستانی هستند که حجم بارگذاری این دیتاها در سامانه TTAC و الزام اقلام بستری برای این موضوع بار اضافه زیادی را ایجاد می‌کند که اقلام تجهیزات نیز به این بار اضافه‌شده است.
سیستم HIS مخفف عبارت Hospital information system است و همان‌طور که از نامش پیداست سیستمی برای مدیریت یکپارچه اطلاعات بیمارستانی است. مطمئناً تمامی مدیران به مزیت‌های استقرار HIS در مرکز درمانی خودآگاه هستند و اجراشدن آن بسیاری از دغدغه‌های مدیران را برطرف کرده است. واقعیت این است که دیگر انجام فعالیت‌های مختلف پذیرش، بستری، مراقبت و ترخیص بیماران را نمی‌توان به شیوه‌های سنتی و با کنترل انبوهی از پرونده‌های انبار شده انجام داد.
معاون غذا و دارو گفت: هدف از برنامه وب‌سرویس HIS این است که وقتی اقلام دارویی و یا تجهیزات مصرفی بیمار وارد این وب‌سرویس ‌شود، با یک‌بار واردکردن اطلاعات بیمار و موارد مصرفی در برنامه TTAC، در بیمه و داروخانه نیزهم‌زمان وارد و ثبت ‌شود و این قابلیت را دارد که با بارکد ثبت اصالت و سلامت کالا را از سامانه TTAC دریافت کند.
همچنین افزود: در سامانه اصالت کالا روند دریافت دارو از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تائید و یا عدم تائید نمایش داده می‌شود و این پروسه در تجهیزات پزشکی نیز به همین طریق وجود دارد.
با پیاده‌سازی سیستم HIS، می‌توان اطلاعات بیماران را در قالب پرونده سلامت الکترونیک ذخیره کرد و در هر زمان که نیازمند این اطلاعات بودند به‌راحتی و در اسرع وقت به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
دکتر حاجی محمودی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش زمان پذیرش، کاهش زمان ترخیص و زمان انتقال بیمار، دسترسی سریع‌تر به اطلاعات قبلی پرونده بیمار، بالا رفتن دقت در درج اطلاعات دارو و تجهیزات و… از دیگر فواید مدیریت اطلاعات در بیمارستان است که درنهایت رضایت مدیران، کارکنان و حتی بیماران را به خاطر ارائه خدمات سریع‌تر در پی دارد.

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 244120
روابط عمومی
تهیه کننده:

روابط عمومی

تصاویر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه