• تاریخ انتشار : 1403/02/11 - 14:20
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 256
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

سه شنبه های غذا و دارو

محرک های دارویی و کنترل آن ها برای بهبود مدیریت آسم

به مناسبت روز جهانی آسم و آلرژی، توصیه های دارویی در خصوص افراد مبتلا به آسم و آلرژی جهت مدیریت آسم منتشر میگردد.

محرک های دارویی و کنترل آن ها برای بهبود مدیریت آسم

محرک های دارویی و کنترل آن ها برای بهبود مدیریت آسم

آسم یک بیماری مزمن ریوی است که با انسداد راه های هوایی، التهاب و پاسخ بیش از حد به محرک‌ها مشخص می‌شود. عوامل متعددی می‌توانند باعث تشدید علائم آسم شوند که به آن‌ها "محرک‌های آسم" گفته می‌شود. شناسایی و اجتناب از این محرک‌ها برای پیشگیری از حملات آسم ضروری است.

محرک‌های شایع آسم شامل عفونت‌های دستگاه تنفسی، آلرژن‌های هوا (در بیماران مبتلا به آسم آلرژیک)، مواد محرک تنفسی مانند دود سیگار، دمای بسیار سرد یا گرم، رطوبت بالا و فعالیت بدنی هستند. برخی داروها نیز می‌توانند باعث تشدید آسم شوند. از جمله مهم ترین این داروها می‌توان به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و بتابلاکرها اشاره کرد.

آسپرین و NSAID ها:

حدود 20 درصد از بزرگسالان مبتلا به آسم به آسپرین یا گروهی از مسکن ها به نام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) حساسیت دارند. محصولات NSAID شامل آسپرین، ایبوپروفن، و ناپروکسن هستند. این داروها اغلب برای درمان درد و کاهش تب استفاده می شوند.

افراد با سن بالاتر و آسم شدیدتر ممکن است به این داروها حساسیت بیشتری داشته باشند. همچنین حدود 30تا 40 % افرادی که هم آسم و هم پولیپ بینی دارند، حساسیت به آسپرین/NSAID را نیز دارند.

حساسیت به این داروها در افراد مبتلا به آسم می تواند باعث علائم آلرژی مانند سرفه و خس خس سینه شود. برخی از افراد نیز ممکن است دچار کهیر و تورم صورت شوند. علت و معلول همیشه مشخص نیست زیرا واکنش آلرژیک به یک NSAID ممکن است حدود 2 ساعت بعد رخ دهد. اگر واکنشی به این داروها ایجاد شد، باید فورا به مراکز درمانی مراجعه کرد و پس از آن، نباید بدون اجازه پزشک از آسپرین یا هر NSAID دیگری استفاده کرد. دقت شود که اگر به یکی از این داروها (آسپرین، ایبوپروفن، سلکوکسیب، ناپروکسن و غیره) واکنش حساسیتی داشته‌اید، احتمالاً با سایر داروها واکنشی مشابه  نشان خواهید داد.

معمولا در بیمارانی که این داروها هرگز باعث تحریک آسم نشده باشند، احتمال استفاده از داروها معمولا مشکل ساز نیست ولیکن با توجه به اینکه این واکنش در هر زمانی ممکن است رخ دهد، رعایت احتیاط همیشه لازم است.

داروهای ضد درد و سایر تسکین دهنده های جایگزین:

  • استامینوفن: استامینوفن جایگزین ایمن تری برای افراد مبتلا به آسمی با سابقه حساسیت به آسپرین است. افراد حساس به آسپرین بهتر است بروشور تمام داروهای بدون نسخه ای که برای درمان درد، سرماخوردگی و آنفولانزا و تب استفاده می شوند را مطالعه کنند و همچنین بایستی به پزشک خود اطلاع دهند تا داروهای مناسب تری تجویز شوند.
  • کمپرس کیسه های یخ: برای آسیب های حاد مانند رگ به رگ شدن مچ پا یا درد عضلات، می توانند تورم را کاهش داده و درد را کاهش دهند.
  • کمپرس گرما: با حوله داغ یا پد گرم کننده می تواند برای درمان آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد مزمن مفید باشد. (با این حال، در آسیب های اخیر نباید از گرما استفاده کنید.)
  • فعالیت بدنی می تواند به کاهش برخی از انواع ناراحتی ها مانند درد آرتریت کمک کند.
  • تکنیک‌های تسکین دهنده اعصاب مانند یوگا، مدیتیشن و بیوفیدبک نیز ممکن است کمک کنند، به‌ویژه برای دردهایی که در اثر استرس بدتر می‌شوند، مانند سردردهای تنشی.
  • تکنیک های دیگری مانند طب سوزنی و ماساژ نیز برای برخی افراد مفید است.

 مهارکننده های گیرنده بتا (بتا بلاکرها)

بتابلاکرها داروهایی هستند که برای درمان بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، سردرد میگرنی و به شکل قطره چشم برای گلوکوم استفاده می‌شوند. بتابلاکرهای غیرانتخابی (همانند پروپرانولول) ممکن است سبب محدودیت جریان هوا و کاهش اثر داروهای ضد آسم شوند. هرچند بتابلاکرهای انتخابی نسبتا ایمن تر هستند ولیکن این داروها نیز در بیماران دچار آسم شدید ممکن است سبب بروز ایجاد مشکلاتی شوند. به همین دلیل، استفاده از این داروها در بیماران مبتلا به آسم حتما باید با اطلاع پزشک باشد تا پزشک بر حسب شرایط هر بیمار، نیاز به این داروها تعیین کند. مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید که مبتلا به آسم هستید. این شامل چشم پزشک شما نیز می شود.

نکته: مهارکننده ها آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACi) مثل کاپتوپریل انواع دیگری از داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری قلبی و فشار خون بالا هستند. این داروها ممکن است در حدود 10 درصد از بیمارانی که از آنها استفاده می کنند باعث سرفه می شوند. این سرفه لزوما آسم نیست اما می تواند با آسم اشتباه گرفته شود. در برخی موارد نادر، این داروها ممکن است باعث کاهش کنترل آسم شوند. بنابراین اگر برای شما یک مهارکننده ACE تجویز شد و دچار سرفه شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

جمع بندی نهایی: لیست داروهای مصرفی در بیماران مبتلا به آسم، باید به دقت بررسی شود تا از مصرف داروهایی که ممکن است باعث تشدید علائم آسم شوند، اجتناب شود. همچنین، آگاهی از محرک‌های آسم می‌تواند به بیماران در پیشگیری از حملات آسم کمک کند.

  • گروه خبری : مطالب آموزشی مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت,فرهنگ و سواد سلامت
  • کد خبر : 264779
ادمین  پایش
تهیه کننده

ادمین پایش