• تاریخ انتشار : 1402/08/05 - 10:50
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 475
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

هفته مسمومیت 1402

روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی، مواد شیمیایی

با توجه به نام گذاری روزهای یکم تا هفتم آبان ماه به مناسبت هفته مسمومیت، امروز با عنوان روز پیشگیری از مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی، مواد شیمیایی نامگذاری شده است. به همین جهت پوستر و پمفلت مربوط جهت بهره برداری منتشر میگردد.

روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی، مواد شیمیایی

رتبه بعدی مرگ و میر ناشی از مسمومیت به میزان 18 درصد در سال 1401 و 16 درصد در شش ماهه اول سال 1402، ‌در اختیار انواع سموم از قبیل قرص برنج، سموم دفع آفات نباتی، جونده‌کش‌ها، سیانور و دیگر سموم بوده است. فسفید آلومینیوم یا قرص برنج به میزان 77 درصد در سال 1401 و 78 درصد در شش ماهه اول سال 1402، از موارد مسمومیت ناشی از کل سموم یاد شده (قرص برنج، سموم دفع آفات نباتی، جونده‌کش‌ها، سیانور و دیگر سموم)، جلودار مسمومیت‌های منجر به مرگ ناشی از سموم محسوب می‌شود. همچنین قرص برنج به تنهایی عهده‌دار علت 13 درصد از کل مرگ‌های ناشی از مسمومیت بوده است. از سال 1396 تعداد مرگ ناشی از این سم فسفید آلومینیوم یا همان قرص برنج روند صعودی داشته است.

مسمومیت رایج بعدی مربوط به مسمومیت با شوینده ها در منازل است.لذا ایمن سازی منازل در مقابل عوامل بروز مسمومیت‌ها حائز اهمیت است. استفاده نا به جا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می تواند خطرات جبران ناپذیری بر سلامتی وارد نماید. مسمومیت با شوینده های خانگی در سال‌های اخیر روند رو به افزایشی داشته است و نزدیک به 9/21 درصد از کل مسمومیت با مواد شیمیایی را شامل می شوند. استفاده از پاک‌کننده‌هایی مثل جوهرنمک، مواد شوینده و لک‌بر، لوله‌بازکن، لاک‌پاک‌کن، سموم حشره‌کش و جونده‌کش، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت خطرناک بوده و این مواد در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم یا تنفس، بسیار سمی هستند. بنابراین هنگام استفاده از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا خوب در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات بخار های سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زنند.

جهت مشاهده پوستر ها و پمفلت ها کلیک کنید.

  • گروه خبری : مطالب آموزشی مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت,فرهنگ و سواد سلامت
  • کد خبر : 249508
ادمین  پایش
تهیه کننده

ادمین پایش

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *