• تاریخ انتشار : 1402/12/22 - 13:57
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 115
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

سه شنبه های غذا و دارو

توصیه‌های مرتبط با روزه‌داری و مصرف داروها

در بارداری، شیردهی و برخی از بیماری ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، اختلالات غده تیروئید، بیماری های اعصاب و روان، قلبی-عروقی و تنفسی، فرد ملزم می باشد پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری مشورت نماید.

 

هشت توصیه کلی تغذیه ای در روزه داری

  1.  هر 5 گروه اصلی مواد غذایی ( نان و غلات، میوه و سبزی، گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات ) را  در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  2. تنوع و تعادل را در مصرف مواد غذایی رعایت کنید.
  3.  هیچ کدام از سه وعده اصلی غذایی ( افطاری، شام و سحری) را حذف نکنید.
  4. به جای شیرینی، زولبیا و بامیه،  خرما و کشمش توصیه می شود.
  5. از مصرف نمک زیاد بپرهیزید چرا که سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در طول روز خواهد شد.
  6.  استفاده از میوه و سبزی به میزان کافی در وعده های ماه مبارک، به دلیل داشتن فیبر کافی، به سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست کمک می کند. ضمن این که قسمتی از آب مورد نیاز بدن را تآمین می کند. چون به آرامی هضم می شود. گرسنگی را نیز به تأخیر می اندازد.
  7. خشکبار، میوه های خشک و برگه ها خوردنی های مفیدی در این ماه است.
  8. مصرف غذاهای سرخ شده باید محدود شود. چون باعث هضم نامناسب غذا، سوزش سردل و افزایش وزن می شود.

 

توصیه های نحوه مصرف داروها در ماه مبارک رمضان

  1. قبل از اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف داروها، باید با پزشک و یا داروساز خود مشورت نمایید.
  2. در زمان روزه داری هیچگاه وعده های دارو را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول ننمایید. این عمل سبب اختلال در روند درمان می گردد. مصرف بسیاری از داروها را می توان پس از مشوت با پزشک به زمان سحری یا افطار منتقل نمود.
  3.  چنانچه مبتلا به بیماری مزمن مانند فشارخون، دیابت، بیماری های گوارشی، اعصاب و روان، قلبی- عروقی، تنفسی و اختلالات کلیوی می باشید، در این خصوص که آیا روزه داری برای شما بدون اشکال است یا خیر و همچنین در صورت بی خطری، در مورد نحوه مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان، با پزشک و داروساز مشورت نمایید.
  4. اثربخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آنها در زمان معین دارد. در ایام روزه داری خودسرانه نوبت داروی خود را قطع ننمایید.
  5. قطع ناگهانی برخی از داروها به واسطه روزه داری بسیار خطرناک است. درباره قطع داروهای خود و نحوه استفاده آنها در ماه مبارک رمضان، با پزشک و یا داروساز خود مشورت نمایید.
  6. بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک رمضان تحت بررسی پزشکی قرار گیرند. بیماران باید از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی های کلی وضعیت بیوشیمی خون بررسی گردند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین گردد.
  7. هم بیماران و هم خانواده فرد مبتلا به دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدید کننده بیمار در ایام روزه داری مورد مشاوره قرار گیرند. همچنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک رمضان باید آموزش لازم را دریافت کنند. علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل باید به همراه بیمار آموزش داده شود.
  8. استفاده از داروهای ضدبارداری ترکیبی مانند LD در بانوان فقط می‌بایست طبق دستور پزشک معالج باشد و جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی و به منظور کامل کردن روزه در ماه رمضان، نباید مصرف شود چرا که تبعات خطرناکی مانند اختلالات انعقادی و ایجاد لخته خون در عروق اندام‌های تحتانی و حتی عروق مغزی به دنبال خواهد داشت.

 

  • گروه خبری : مطالب آموزشی مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت,فرهنگ و سواد سلامت
  • کد خبر : 262185
ادمین  پایش
تهیه کننده

ادمین پایش