• تاریخ انتشار : 1401/06/26 - 14:50
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پیام سرپرست اداره نظارت و پایش مصرف فراورده های سلامت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص ۲۶ شهریور، روز جهانی ایمنی بیمار

سرپرست اداره نظارت و پایش مصرف فراورده های سلامت معاونت غذا و دارو گفت: سازمان جهانی بهداشت به 3 عنصر مهم “شناختن”، “چک کردن” و “سوال کردن” در خصوص دارو تاکید دارد و جنبه های مختلف این 3 عنصر را از منظر بیمار و کادر درمان بیان کرده است. در نهایت به 5 زمان مهم برای ارتقا ایمنی دارویی توسط بیماران اشاره میکند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، دکتر برادران، سرپرست اداره نظارت و پایش مصرف فراورده های سلامت معاونت غذا و دارو در خصوص ۲۶ شهریور، روز جهانی ایمنی بیمار، با محوریت ایمنی داروی پیامی منتشر کرد.

دکتر برادران گفت: هر فردی در مقطعی از زندگی خود داروهایی برای پیشگیری یا درمان بیماری مصرف می کند. از طرفی داروها در صورت نگهداری نادرست، تجویز غیر منطقی، مصرف نادرست و یا نظارت ناکافی سبب ایجاد آسیب های جدی می شوند. دارودرمانی غیرایمن و خطاهای دارویی از دلایل اصلی آسیب های قابل پیشگیری در سیستم های مراقبت بهداشتی در سراسر جهان هستند. به همین دلیل، روز جهانی ایمنی بیمار در سال 2022 (مصادف با 26 شهریور 1401) توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به ایمنی دارویی (تجویز ایمن دارو) اختصاص داده شده است.
سرپرست اداره نظارت و پایش مصرف فراورده های سلامت معاونت غذا و دارو اهداف این روز را  این روز را افزایش آگاهی جهانی در مورد بار آسیب های بالای مربوط به دارو به دلیل اشتباهات دارویی و دارودرمانی نا صحیح و حمایت از اقدامات فوری برای بهبود ایمنی دارویی، افزایش مشارکت ذینفعان و افراد کلیدی در تلاش برای جلوگیری از خطاهای دارویی و کاهش آسیب های مربوط به دارو، توانمند سازی بیماران و خانواده ها  برای مشارکت فعالانه در استفاده ایمن از دارو و افزایش آگاهی برای اجرای چالش جهانی WHO در خصوص دارو درمانی ایمن که هدف آن کاهش 50 درصدی آسیب شدید ناشی از دارو در سطح جهان در 5 سال آینده است؛ عنوان کرد.

وی در ادامه افزود: WHO چارچوب استراتژیک چالش جهانی ایمنی بیمار را در 4 حوزه اصلی (شامل بیماران و عموم مردم، متخصصان مراقبت های بهداشتی، داروها و سیستم های دارودرمانی) تعریف کرده که 16 زیر شاخه و سه اقدام کلیدی دارد.

دکتر برادران تاکید کرد: WHO به 3 عنصر مهم “شناختن”، “چک کردن” و “سوال کردن” در خصوص دارو تاکید دارد و جنبه های مختلف این 3 عنصر را از منظر بیمار و کادر درمان بیان کرده است. در نهایت به 5 زمان مهم برای ارتقا ایمنی دارویی توسط بیماران اشاره میکند.

سرپرست اداره نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت معاونت غذا و دارو گفت: امیدواریم با اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی در تحقق اهداف این چالش جهانی در سال های آتی پیشرفت های قابل توجهی در خصوص ایمنی دارویی داشته باشیم.

تمام پوسترهای مربوطه به منظور استفاده همگانی همکاران و نیز عموم جامعه در سایت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بخش مدیریت نظارت و پایش مصرف فراورده های سلامت بارگذاری میشود.

  • گروه خبری : اخبار مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت
  • کد خبر : 226981
خدیجه  آب پر
تهیه کننده

خدیجه آب پر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *