• تاریخ انتشار : 1402/11/09 - 09:48
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 154
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

به همت اداره نظارت بر مواد غذایی،آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه:

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با راهکارهای کاهش نمک در برنامه غذایی و آشنایی با نشانگر رنگی در طرح‌ برچسب موادغذایی

ﺩﻭﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯشی کاﻫﺶ مصرف نمک ﺩﺭ برنامه غذایی و آشنایی با نشانگر رنگی در طرح‌ برچسب موادغذایی ﺑﺎ ﻫﺪﻑ آشنایی دانش آموزان در مدرسه پسرانه گلبنگیان برگزار گردید.

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با راهکارهای کاهش نمک در برنامه غذایی و آشنایی با نشانگر رنگی در طرح‌ برچسب موادغذایی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاونت غذا و دارو، کارشناسان اداره نظارت بر مواد غذایی،آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو روز دوشنبه 9 بهمن 1402با حضور در مدرسه پسرانه گلبنگیان درخصوص آشنایی با راهکارهای کاهش نمک در برنامه غذایی و آشنایی با نشانگر رنگی در طرح‌ برچسب موادغذایی توضیحاتی را به تفصیل ارائه دادند.

در ابتدا مهندس بیتا نافعی کارشناس تغذیه از سدیم بعنوان یک ماده غذایی ضروری صحبت کرد و گفت: بعنوان یک ماده غذایی سدیم کاربردهای مختلفی دارد مانند پخت و پز،تغلیظ، رطوبت، تقویت طعم و مواد نگهدارنده.

وی همچنین از انواع نانها از جمله نان فانتزی،سوپ،پیتزا،پنیر وانواع گوشتهای سرد و فراوری شده بعنوان منابع اصلی نمک یادکرد.

مهندس نافعی افزود: دستورالعملهای غذایی2015-2020توصیه می کند که هر فرد روزانه کمتر از2300میلی گرم سدیم به عنوان بخشی از یک الگوی تغذیه سالم مصرف کند.

کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: آ گاهی از سدیم موجود در مواد غذایی و استفاده از روشهای جدید در تهیه غذاها می تواند در رسیدن به هدف و کاهش سدیم کمک کند.

وی در ادامه با تاکیر بر توجه به نشانگر رنگی یادآور شد: دانستن اینکه کدام غذاها بیشترین تامین کننده سدیم در رژیم غذایی شما هستند، گام مهمی درکاهش مصرف روزانه سدیم در سطح سالم است.

مهندس نافعی در خصوص نکات آسان برای کاهش مصرف سدیم تصریح کرد: بهتر است سبزیجات مورد نیاز خودرا با دقت تهیه کنید،میزان نمک در محصولات کنسروی را با شستشوکاهش دهید،به غذای کودک زیر یکسال نمک اضافه نکنید،از میان وعده های بدون نمک استفاده کرده و تا جاییکه ممکن است از سس های بسته بندی و محصولات فوری مانند نودل پرهیز کنید.

در ادامه مهندس صبا صادقی کارشناس نظارت بر مواد غذایی با اشاره به لزوم و توجه جدی خانواده‌ها به صبحانه کامل و سالم دانش‌آموزان تاکید کرد و با تشریح گروه‌های مختلف غذایی، به بیان ویژگی‌های یک صبحانه سالم، کامل و مقوی پرداخت.

وی  ضمن توضیح در خصوص برچسب نشانگر رنگی تغذیه ای بر روی محصولات غذایی، گفت:  نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای به عنوان یک راهنمای مطمئن برای انتخاب مواد غذایی سالم‌تر است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی افزود: نشانگرها علاوه بر مشخص کردن میزان انرژی در هر سهم، میزان قند، نمک، چربی و اسیدهای چرب ترانس را با سه رنگ قرمز و سبز و نارنجی نشان می دهند. رنگ سبز یعنی حاوی مقادیر ناچیزی از قند، چربی یا نمک است  و مارا به یک انتخاب مطمئن تر و سالم تر راهنمایی میکند. نارنجی یعنی میزان قند، چربی و نمک آن ماده غذایی متوسط است ما را به یک انتخاب نسبتا خوب راهنمایی میکند و نیاز است در مصرف آن احتیاط شود.

وی  یادآور شد: با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب نشانگر رنگی این امکان را به مصرف کننده می‌دهد تا ماده غذایی مناسبتری را انتخاب کند.

توضیح اینکه : این دوره آموزشی در تاریخ 11 بهمن 1402 توسط مهندس نافعی ویژه سالمندان در سرای محله سنایی برگزار میگردد.

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار مدیریت غذا,اخبار معاونت
  • کد خبر : 258135
ادمین  روابط عمومی
تهیه کننده

ادمین روابط عمومی

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با راهکارهای کاهش نمک در برنامه غذایی و آشنایی با نشانگر رنگی در طرح‌ برچسب موادغذایی برگزاری دوره آموزشی آشنایی با راهکارهای کاهش نمک در برنامه غذایی و آشنایی با نشانگر رنگی در طرح‌ برچسب موادغذایی