• تاریخ انتشار : 1398/02/08 - 12:45
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 29
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

به همت معاونت غذا و دارو

آموزش آشنایی باگروه های اصلی مواد غذایی و استفاده مناسب در تغذیه روزانه به مدرسه پسرانه کرامت تهران

تغذيه مناسب براي رشد و سلامت کودکان ضروري بوده و سوء تغذيه يکي از مهم ترين مشکلات بهداشت عمومي است و هدف آموزش تغذيه مناسب مي تواند سوء تغذيه را در کودکان کاهش دهد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، مهندس نسرین مبشری کارشناس مواد غذایی آرایشی و بهداشتی روز یکشنبه 8 اردیبهشت 98 با حضور در مدرسه پسرانه کرامت واقع در منطقه شش تهران برای آموزش هرم غذایی و آشنایی کودکان در جهت تامین سلامت خود به آموزش پرداخت.
کارشناس مواد غذایی آرایشی و بهداشتی در مورد سلامت هر فرد گفت: بدن انسان به شش گروه غذایی مهم نیاز دارد که باید از طریق تغذیه روزانه خود، آن‌ها را تأمین کند. درواقع، برای اینکه بدن انسان بتواند به زندگی و فعالیت روزانه خود پردازد، باید از این شش گروه مواد مفید و حیاتی تغذیه کند. در غیر این صورت بدن دچار نقص و یا کمبود می‌شود و به‌راحتی نمی‌تواند وظایف خود را انجام دهد. این گروه شامل: گروه نان و غلات، گروه سبزی جات، گروه لبنیات، گروه پرتیین و گوشت، گروه میوه‌ها و گروه چربی هااست.
وی در مورد نكات مهم در استفاده از گروه نان و غلات گفت: بهتر است برنج به‌صورت كته مصرف شود، بيشتر از نان‌های حاوي سبوس (مثل نان جو و سنگك) استفاده شود. براي كامل كردن پروتئين گروه نان و غلات بهتر است آن‌ها را به‌صورت مخلوط با حبوبات مصرف كرد (مثلاً ' عدس‌پلو، باقلاپلو، عدسي با نان و غيره)
مهندس مبشری در ادامه با اشاره به گروه میوه‌ها و سبزی‌ها نکات مهم را اشاره کرد و افزود: اين گروه شامل موارد زير است:
الف- سبزی‌ها و میوه‌های غني از ويتامين C مثل سبزی‌های برگي، گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای و میوه‌هایی مثل مركبات.
ب- سبزی‌ها و میوه‌های غني از ويتامين A شامل سبزی‌ها و میوه‌های به رنگ زرد، نارنجي، قرمز و سبز تيره و سبزی‌های برگي (مثل اسفناج، هويج، گوجه‌فرنگی، طالبي، زردآلو و شليل).
ج- ساير سبزی‌ها يا میوه‌ها (مثل سيب، موز، هلو، گلابي، انواع توت‌ها، گيلاس، انگور، هندوانه، كرفس، بادمجان، كدو، سبزی‌خوردن، قارچ، پياز، كاهو و هویج.
وی با اشاره به اهمیت مهم سبزی جات به هویج که گیاهی خوراکی است و معمولاً به رنگ نارنجی، زرد یا سفید است و تازه آن بافتی خشک و ترد دارد اشاره کرد و اظهار داشت: بعلاوه هویج منبعی غنی از فیبر خوراکی، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی به شمار می‌رود. هویج دارای ویتامین‌های A و B و C و E بتاکاروتن و مواد معدنی مختلف است.
وی تشریح کرد: آنتی‌اکسیدان موجود در آب هویج در برابر حمله عفونت‌ها به سیستم تنفسی در بیماری‌هایی نظیر آسم مقابله می‌کند. آب هویج با مقاوم‌سازی بدن در برابر عفونت‌های مختلف و تقویت تولید و عملکرد گلبول‌های سفید خون، سیستم دفاعی بدن را قوی می‌سازد. آب هویج ادرارآور است و به دفع آب اضافه بدن کمک می‌کند و مانع احتباس آب در بدن می‌شود.
همچنین هویج خواصی دارد در تقویت بینایی، بهبود بیماری‌های پوستی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، تقویت عملکرد مغز و کاهش فشارخون مؤثر است.
مهندس مبشری گفت: بنابراین بر لزوم استفاده از هویج چه به‌صورت خام و چه پخته و یا آب هویج در تغذیه کودکان تأکید کرد.

 

  • گروه خبری : اخبار مدیریت غذا,اخبار معاونت
  • کد خبر : 244812
خدیجه  آب پر
تهیه کننده

خدیجه آب پر