ویدئوها

 

ویدیو آموزشی پزشکی و دارویی

آموزش استفاده از اسپری توربوهالر سیمبیکورت

اسپری سیمبیکورت ترکیب دو دارو به نام بودزوناید و فورمترول است که بودزوناید باعث کاهش و پیشگیری التهاب و تورم ریه ها می شود و فورمترول موجب شل شدن عضله های تنفسی و در نتیجه راحت تر نفس کشیدن میشود.استفاده صحیح از این دارو موجب کنترل و بهبود علائم بیمار میشود.

اولین بار که قصد استفاده از اسپری را دارید باید این کارها را مرحله به مرحله انجام بدهید:

  1. درپوش دارو را پیچانده و آن را بلند کنید تا صدای تق شنیده شود.
  2. توربوهالر را در وضعیت عمودی طوری نگه دارید که پیچ قرمز آن در پایین قرار بگیرد.
  3. پیچ قرمز را در یک جهت تا حد ممکن چرخانده، سپس آن را در جهت مقابل تا حد ممکن بچرخانید (تفاوتی ندارد که ابتدا به کدام جهت چرخانده شود) با این کار صدای کلیک شنیده می شود.
  4. این کار را دوباره تکرار کنید.
  5. اکنون توربوهالر برای استفاده آماده است  

در هر بار مصرف باید به طریق زیر عمل کنید:

  1. درپوش توربوهالر را پیچانده و آن را بردارید. ممکن است صدای تق شنیده شود.
  2. توربوهالر را در وضعیت عمودی رو به بالا طوری نگه دارید که پیچ قرمز آن در پایین قرار بگیرد.
  3. در زمان پر کردن توربوهالر قسمت دهانی را لمس نکنید.برای پر کردن توربوهالر از دارو پیچ قرمز را در یک جهت تا حد ممکن چرخانده، سپس آن را در جهت مقابل تا حد ممکن بچرخانید (تفاوتی ندارد که ابتدا به کدام جهت چرخانده شود.).
  4. توربوهالر را دورتر از دهان خود نگه دارید و به آرامی تا جایی که می توانید نفس خود را بیرون بدهید. توجه کنید که این کار (بازدم) به داخل توربوهالر انجام نشود.
  5. قسمت دهانی را بین دندان هایتان قرار دهید و لب ها را ببندید. تا حد توان عمیق و محکم نفس بکشید (همچون نوشیدن نوشابه با نی) از جویدن یا گازگرفتن قسمت دهانی خودداری کنید.
  6. توربوهالر را از دهان جدا کنید و به آرامی نفس خود را بیرون بدهید (عمل بازدم را انجام بدهید). چون مقدار داروی استنشاق شده بسیار ریز و اندک است، شما مزه ی آن را حس نخواهید کرد. اگر به صورت گفته شده عمل کنید می توانید اطمینان داشته باشید که دوز مورد نیاز دارو را استنشاق کرده اید و دارو به ریه ها رسیده است.

در صورت نیاز به استنشاق دوم مراحل ۲ تا ۶ را تکرار کنید.

  1. پس از استفاده از دارو درپوش آن را مجدداً قرار دهید.
  2. پس از استنشاق هر کدام از دوزهای صبح و عصر برای جلوگیری از عفونت های قارچی و خشن شدن صدا در طولانی مدت، دهان خود را با آب شستشو دهید. آب را قورت ندهید و دور بریزید.
  • اگر برای هر بار مصرف شما 2 پاف تجویز شده است، حداقل یک دقیقه بین هر دو پاف صبر کنید.
  • قسمت دهانی را نپیچانید و آن را جدا نکنید.این قسمت به توربوهالر متصل شده و نباید جدا شود. در صورت آسیب دیدن توربوهالر یا جدا شدن قسمت دهانی از آن استفاده نکنید.

نکات تکمیلی :

  1. سطح خارجی قسمت دهانی را یک بار در هفته با دستمال خشک پاک کنید.از آب یا مایعات دیگر استفاده نکنید.
  2. بعد از پیچاندن توربوهالر و شنیدن صدای کلیک، نیازی به تکان دادن توربوهالر نمی باشد و آماده مصرف می باشد.
  3. توربوهالر پر از دارو، حاوی 60 یا 120 دوز قابل استنشاق می باشد. البته شمارنده در هر ۱۰ دوز تغییر می کند، بنابراین تمام دوزها را نشان نمی دهد. ظاهر شدن علامت قرمز در لبه ی شمارنده، نشان دهنده ی باقی ماندن ۲۰ دوز قابل استنشاق در توربوهالر خواهد بود. زمانی که فقط ۱۰ دوز قابل استنشاق در توربوهالر باقی مانده باشد زمینه ی شمارنده قرمز خواهد شد. وقتی شمارنده عدد صفر را در قسمت میانی پس زمینه ی قرمز نشان دهد باید از توربوهالر جدید استفاده کنید.
  4. ممکن است با وجود خالی بودن توربوهالر پیچ آن همچنان قابل چرخاندن باشد و صدای کلیک شنیده شود. صدایی که با تکان دادن توربوهالر شنیده می شود ناشی از ماده رطوبت گیر موجود در دستگاه می باشد نه دارو، بنابراین این صدا نمی تواند نشانگر داروی باقی مانده در توربوهالر باشد.
  5. در صورت فراموش کردن مصرف یک دوز در اولین فرصت آن را مصرف نمایید ولی اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک شده باشید دوز فراموش شده را حذف نمایید. از ۲ برابر کردن دوز دارو برای جبران دوز فراموش شده (مصرف دو برابر به صورت همزمان) خودداری نمایید.
  6. اگرقبل ازمصرف دارو به اشتباه توربوهالر را بیش از یک بار آماده و پر از دارو کنید همچنان یک دوز قابل استنشاق خواهد بود. اما شمارنده تمام دوزهای وارد شده در توربوهالر را ثبت خواهد کرد.

 

ادمین  پایش
تهیه کننده

ادمین پایش