مدیریت آزمایشگاه کنترل غذا، دارو، تجهیزات پزشکی

جناب آقای دکتر محسن امینی

 

بیانیه آزمایشگاه

آزمایشگاه کنترل غذا، دارو، تجهیزات پزشکی واحدی دولتی است که در مجموعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران فعالیت دارد. این واحد در مجموعه سیستم سلامت ملی، نقش کنترلی ایفا می کند.

این سیستم، همه فرآیندها و مسئولیت‌هایی که در ارتباط با نظارت برکیفیت و اطمینان از سلامت فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی، بسته بندی، دارویی، مکمل و گیاهان دارویی، IVD که توسط تولید کنندگان داخلی و یا وارد کنندگان خارجی وارد بازار مصرف می­شود و انطباق آنها با استانداردهای ملی و جهانی است را تشریح می­نماید. این سیستم تایید خواهد کرد که همه فرآیندهای کاری، برنامه‌ریزی شده و تحت کنترل هستند.

آزمایشگاه کنترل غذا، دارو، تجهیزات پزشکی این نقش را از طریق برقراری سیستم کیفیت و انجام آزمون­های کنترل کیفی، برروی محصولات واحدهای تولیدی تحت پوشش دانشگاه و محصولات موجود در سطح عرضه ایفاد می­کند. همچنین این واحد از طریق آموزش به تولیدکنندگان و آزمایشگاه های همکار و مجاز آکرودیته تحت پوشش نیز در این امر ایفاد نقش می­نماید.

سیستم مدیریت کیفیت و مستندات آن، براساس تغییرات مرتبط با وضعیت فنی، قوانین، وضعیت عملکرد، انتظارات مشتری، آموزش‌ها و انگیزش‌های کارکنان و همچنین سیاست‌های کلان آزمایشگاه، هر ساله، تجدید نظر و بازنگری‌ خواهند شد.

مدیریت آزمایشگاه، به ‌صراحت اعلام می‌دارد که آزمایشگاه‌ و کارکنان آن‌ها، از هرگونه فشارهای داخلی و یا خارجی که تاثیر منفی بر کیفیت نتایج آزمون‌ها می‌گذارد، رها می‌باشند. آزمایشگاه، همه فعالیت‌های خود را با تاکید بر حفظ اسرار، بدون تبعیض و بصورت کامل و بر طبق اصول حرفه‌ای انجام می‌دهد. حفاظت از اموال و اطلاعات مشتریان، از قوانین اولیه این آزمایشگاه‌ است. اختیارات لازم در این زمینه، به مدیر آزمایشگاه تفویض شده است.

مدیر آزمایشگاه، مدیر کیفیت و کارشناسان فنی، خود را متعهد می‌دانند که سیستم مدیریت کیفیت را پیگیری کرده، الزامات استاندارد ISO/IEC۱۷۰۲۵ را در آزمایشگاه­ برآورده، از آن تبعیت کنند.

آزمایشگاه کنترل غذا، دارو، تجهیزات پزشکی خود را متعهد می‌داند، منابع لازم مالی و انسانی را برای استقرار این استاندارد فراهم نماید. پیروی از سیستم مدیریت کیفیت برای همه کارکنان آزمایشگاه‌، حتی مدیر آزمایشگاه الزامی است.

خط مشی آزمایشگاه

آزمایشگاه کنترل غذا، دارو، تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو ی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی تهران، بعنوان مرجع نظارت بر کیفیت و اطمینان از سلامت فراورده ها که توسط تولید کنندگان داخلی و یا وارد کنندگان خارجی وارد بازار مصرف می شود و انطباق آنها با استانداردهای ملی و جهانی فعالیت می‌نمایند.

این آزمایشگاه‌‌ با هدف افزایش سطح رضایت مشتریان خود، از طریق ارایه خدمات آزمایشگاهی با کیفیت، موارد زیر را سرلوحه عملکرد خود قرار داده‌اند:

بکارگیری افراد توانمند و دارای ‌صلاحیت در آزمایشگاه‌، برای اطمینان از انجام صحیح و دقیق آزمون ها

ایجاد انگیزش، ارتقای سطح مهارت و کارایی کارکنان از طریق آموزش‌های سیستماتیک، برنامه‌ریزی شده و مستمر

توسعه دامنه فعالیت‌های مرتبط با آزمون‌های مرتبط، از طریق انجام مطالعات و خرید تجهیزات

بهبود مستمر در مجموعه فعالیت‌ها و عملکرد‌های آزمایشگاه‌ها

پیگیری بموقع و مناسب شکایات رسیده از سوی مشتریان و ارزیابی رضایتمندی آنان

پیشگیری کاهش ریسک ­های خطر و جنبه ­های زیست محیطی موجود در آزمایشگاه

برای دستیابی به این موارد، آزمایشگاه کنترل غذا، دارو، تجهیزات پزشکی، سیستم مدیریت کیفیت خود را بر مبنای استاندارد‌ ISO/IEC ۱۷۰۲۵:۲۰۰۵ طراحی نموده و مدیر آزمایشگاه‌ خود را ملزم و متعهد می‌داند که منابع و امکانات لازم را برای تحقق اهداف، برآوردن الزامات این استاندارد و همچنین بهبود فعالیت‌های آزمایشگاه‌، فراهم آورد.

چشم انداز آزمایشگاه

آزمایشگاه کنترل غذا، دارو، تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال های آتی، بدنبال بهبود و ارتقاء کیفیت و ایمنی محصولات غذایی، دارویی و پزشکی است. با پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات علمی، دستیابی به روش‌های جدیدتر و دقیق‌تر برای بررسی ایمنی و کیفیت محصولات غذایی، دارویی و کیتهای آزمایشگاهی در برنامه این مدیریت قرار دارد.

همچنین، ارتقاء سطح آزمایشگاه های کنترل کیفیت محصولات کارخانجات تولیدی، از جمله اهداف آینده این مدیریت می باشد. با توسعه تکنولوژی‌های مختلف مانند هوش مصنوعی، مدل‌سازی سه بعدی و استفاده از داده‌های بزرگ بدست آمده از دستگاه های پیشرفته، بررسی ایمنی و کیفیت محصولات بهبود می‌یابد و این امر، بهبود در کیفیت زندگی آحاد مردم را بدنبال خواهد داشت.

با ارتقای توانمندی‌های آزمایشگاهی و تکنولوژی‌های مورد استفاده، انتظار می‌رود که آزمایشگاه کنترل غذا، دارو، تجهیزات پزشکی علوم پزشکی تهران در آینده بتواند نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت عمومی و بهبود کیفیت زندگی در کشور ایفا کند.