• تاریخ انتشار : 1402/07/16 - 12:12
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 402
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برنامه آموزشی راهنمای تغذیه سالم برای کودکان در اسلامشهر برگزار شد

بمناسبت روز جهانی کودک برنامه آموزشی راهنمای تغذیه سالم برای کودکان با هدف آشنایی و آموزش دانش آموزان دبستانی صبح امروز 16 مهر 1402 در دبستان دخترانه امید آینده واقع در اسلامشهر برگزار شد

برنامه آموزشی راهنمای تغذیه سالم برای کودکان

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو،مهندس زهرا کامرانی کارشناس تغذیه اداره نظارت و پایش فراورده های سلامت در ابتدای برنامه ضمن تبریک بمناسبت روز جهانی کودک از اهمیت تغذیه سالم برای دانش آموزان گفت: اگر تغذیه سالم برای کودکان فراهم شود کودکان در مدرسه نمرات بهتری کسب کرده و احتمال بروز افسردگی و استرس در آن ها کاهش پیدا می کند. هر چقدر کودک از سن پایین تری به مصرف غذاهای سالم و انجام فعالیت بدنی عادت کند بهتر است.

وی افزود:شیر و فرآورده های لبنی  منبع خوبی از  کلسیم ،ریبوفلاوین، پروتئین و ویتامین B12  و همچنین ویتامین A و  ویتامین D (در صورتی که غنی شده باشند) محسوب می شود.کلسیم برای رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌های کودکان لازم است و شیر بهترین منبع آن است،   مقدار توصیه شده این گروه برای کودکان  2 واحد در روز است. در این بازه سنی دقیقاً زمانی است که باید کودک خود را به مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات تشویق کنید چرا که سرشار از فیبر هستند و از بروز بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات جلوگیری می‌کند.

مهندس کامرانی از انواع  صبحانه مناسب برای دانش آموزان گفت : بهتریین صبحانه برایدانش آموزان نان و پنیر و گردو ،نان و تخم مرغ آبپز ،به دلیل وجود پروتئین فراوان در سفیده تخم مرغ ،نان و پنیر و خیار و گوجه ، نان و حلوا شکری کره و عسل ، عدسی خوراک لوبیا چیتی حلیم می باشد.

در ادامه کامرانی در خصوص میان وعده های مناسب برای دانش آموزان اظهار داشت:لبنیات جزء بهترین میان وعده های مناسب برای دانش آموزان هستند.گروه لبنیات، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است. این گروه، به دلیل داشتن مقادیر زیادی از پروتئین، کلسیم و ویتامین D، هم برای رشد و استحکام استخوان‌ها و هم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن در سنین بالاتر ضروری ا‌ست.میوه و آبمیوه طبیعی ، میوه کامل کالری کم‌تری نسبت به دیگر تنقلات دارد، می‌تواند از چاقی و اضافه‌وزن جلوگیری کند. میوه‌ فیبر و خاصیت سیرکنندگی دارد. آبمیوه طبیعی می‌تواند یک میان وعده سالم و مقوی برای مدرسه بچه ها باشد.انواع ساندویچ های سالم ساندویچ مرغ،ساندویچ نان و پنیر و گردو،ساندویچ اولویه ( با سس خانگی)،ساندویچ سیب زمینی و پنیر دانست . در خصوص گروه خشکبار :میوه‌های خشک مانند توت،‌ سیب، آلو، انجیر و … بسیار در بین کودکان محوبیت دارند. این گروه، هم سالم و مقوی‌اند و هم طعم بسیار خوبی دارند. لازم به ذکر است که خشکبار تهیه شده برای دانش آموزان باید فاقد شکر یا نمک باشند.

در ادامه برنامه نکات مهم جهت دریافت آهن مورد نیاز دانش آموزان و کم خونی گفت:از غذاهایی که غنی از آهن هستند استفاده کنید و در هر وعده غذایی از منابع غذایی حاوی ویتامین ث جهت جذب بهتر آهن (مثل پرتقال، گریب‌فروت، گوجه فرنگی، کلم، توت فرنگی، فلفل سبز، لیمو ترش) استفاده کنید،گوشت قرمز، ماهی یا مرغ را در برنامه غذایی بگنجانید،از مصرف چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا  پرهیز کنید.از خشکباری مثل توت خشک، برگه آلو، انجیر خشک و کشمش استفاده کنید، باید غلات و حبوبات جوانه زده در برنامه غذایی کودکان گنجانده شوند.

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت,اخبار مدیریت نظارت و پایش فراورده های سلامت
  • کد خبر : 247755
روابط عمومی
تهیه کننده

روابط عمومی

برنامه آموزشی راهنمای تغذیه سالم برای کودکان برنامه آموزشی راهنمای تغذیه سالم برای کودکان برنامه آموزشی راهنمای تغذیه سالم برای کودکان برنامه آموزشی راهنمای تغذیه سالم برای کودکان برنامه آموزشی راهنمای تغذیه سالم برای کودکان برنامه آموزشی راهنمای تغذیه سالم برای کودکان

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *