صفحه دانشگاه » صفحه معاونت » اخبار » توصیه های تغذیه ای در ایام روزه داری

توصیه های تغذیه ای در ایام روزه داری

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
تعداد بازدید : 115

توصیه های تغذیه ای در ایام روزه داری

مصرف مقادی کافی گروه سبزی ها و میوه ها در ایام روزه داری با تامین ویتامین ها به خصوص ویتامین C و پیش ساز ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید 19 کمک می کنند.

در ماه مبارك رمضان نيز مانند هميشه پيروي از برنامه غذايي متنوع و متعادل یعنی تامين انواع مختلفي از مواد غذايي به تناسب با يكديگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت ميانه‌روي با محدود نمودن غذاهاي داراي چربي، كلسترول، قند، نمك زياد و تركيبات افزودني توصیه می شود. غذاها بر اساس ‌محتواي‌ پروتئين‌، ويتامين‌ و موادمعدني در ۶ گروه اصلی غذایی قرار دارند. انتخاب انواع غذاها از گروه هاي مختلف به شرح زیر و همچنين انتخاب مواد غذايي جایگزین در هر گروه غذايي برای بر طرف نمودن نيازهاي تغذيه اي شامل آب، املاح، ويتامين ها، مواد معدنی، پروتئين و انرژي مورد نياز بدن افراد روزه دار در سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) ضروری است.

 

شش گروه غذایی اصلی و جایگزین های آنها عبارتند از:

گروه نان و غلات :نان ها شامل سنگک، بربری، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان های محلی)، برنج، انواع ماکارونی، رشته ها، غلات صبحانه ، بلغور گندم ، بلغور جو  است. توصیه بر این است که حداقل نیمی از نان و غلات مصرفی روزانه از نوع سبوس دار باشد .

گروه سبزی ها: شامل انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزی خوردن و سایر سبزی های برگی، انواع کلم، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیازو …..

گروه میوه ها: شامل انواع میوه های فصل از جمله مرکبات (مانند پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت)، سیب ، کیوی و … و انواع آب میوه طبیعی و بدون شکر افزوده، کمپوت میوه ها  ( کم شیرین یا بدون شکر افزوده ) و میوه های خشک (خشکبار) .

  مصرف مقادی کافی گروه سبزی ها و میوه ها در ایام روزه داری با تامین ویتامین ها به خصوص ویتامین C و پیش ساز ویتامین  A به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ کمک می کنند.

گروه شیر و لبنیات :شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ. این گروه علاوه بر تامین کلسیم و فسفر و بخشی از پروتئین ، ویتامین های گروه  B  به خصوص ویتامین  B2و  B12 را که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند، تامین می کند. توصیه بر این است که لبنیات از نوع کم چرب ( کمتر از ۲٫۵ درصد چربی) مصرف شود.

گروه گوشت و تخم مرغ: این گروه منبع تامین پروتئین حیوانی و با کیفیت بالا هستند و شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین، غاز، اردک، تخم مرغ و تخم سایر پرندگان می باشند.

گروه حبوبات و مغز دانه ها: حبوبات شامل نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش و … و مغزها شامل گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی، بادام هندی و …

در ایام روزه داری امسال ، به مصرف منابع کافی پروتئین اعم از حیوانی و یا گیاهی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ لازمند، باید توجه شود. انواع حبوبات منبع  پروتئین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف می شوند، به عنوان جایگزین گوشت ، مرغ و ماهی می توانند یک پروتئین خوب و با کیفیت را برای بدن تامین می کنند.

منبع : دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت