صفحه دانشگاه » صفحه معاونت » اخبار » توصیه های تغذیه ای – بهداشتی در ایام روزه داری

توصیه های تغذیه ای – بهداشتی در ایام روزه داری

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
تعداد بازدید : 68

توصیه های تغذیه ای – بهداشتی در ایام روزه داری

خوردن غذاهای چرب و شور و هم چنین انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می شود.

  • پس از افطار، داشتن تحرک و فعالیت با شدت متوسط که موجب مصرف كالري مي شود توصیه می شود. نماز خواندن در اوقات مختلف روز با حرکت هماهنگ تعدادی از مفاصل و ماهيچه ها، باعث ایجاد توازن و تعادل بدن، مصرف کالری، کمک به جریان خون و کمک به متابوليسم غذا می شود.
  • مصرف بیشتر از ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب سبزي ها و صیفی ها مانند آب هويج ، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که سبب دريافت بيشتر مايعات، کالری و تا حدودی فيبر غذايی می شود در فاصله افطار تا سحر ضمن حفظ ایمنی در شرایط کنونی برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید- ۱۹، بدن را از کم آبی در طول روزه دای حفظ می کند.
  • خوردن غذاهای چرب و شور و هم چنین انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می شود. توصیه می شود به جای نمک از سبزی های خشک و معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود.

محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار ، شام و سحر در اين دوران بسيار مهم و کمک کننده است. دريافت اضافه نمک،  بدن را مجبور به واکنش نموده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود. به علاوه در افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری نمایند. لذا توصيه می شود از حداقل مقدار نمک در تهیه غذاها استفاده شود . این مقدار کم نمک باید از نمک یددار تصفیه شده باشد .

  • خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است. خرما منبع خوبي از مواد مغذي، قند، فيبر و پتاسيم است و در تنظيم قند خون بسيار مفيد اســـت. تـــوصيه مي شود كه در وعده افطار در صورت امکان ۲-۳ عدد خرما مصرف شود. از مصرف بيش از حد خرما نيز مانند ساير شيريني ها پرهيز شود.
  • مواد خیلی شیرین مانند زولبیا، بامیه و گوش فیل ، حلوا و شله زرد در وعده سحری که سبب افت سريع قند خون در ساعات اوليه روز مي شود، مصرف نشود.
  • مصرف آب زياد در وعده افطار و همچنین بین صرف غذا سبب اختلال در هضم مواد غذايي مي شود. بســـياري از افراد از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحري به مقدار فراوان آب مي نوشند كه عادت صحیحی نيست. در عوض برای برطرف نمودن تشنگی در طول روز توصیه می شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی ها و میوه های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه ، طالبی و مرکبات و.. استفاده شود.
  • از نوشيدن زياد چاي به خصوص چای پر رنگ در وعده سحري اجتناب نمائيد زیرا که چاي ضمن اینکه باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني كه بدن در طول روز به آن احتياج دارد مي شود، اسید اگزالیک موجود در چای و همچنین مصرف نمک و مواد پروتئینی زیاد نیز باعث کاهش جذب کلسیم غذا می شود.
  • اگرچه به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی باید در طی روزه داری از روغن ها و چربی های خوراكي در حد متعادل استفاده شود، اما مصرف مـــواد غذايي سنگين، دير هضم، پر چرب و سرخ شده مانند الویه، سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا، انواع کوکو و کتلت های چرب به هنگام افطار مناسب نيست. توصيه مي شود از انواع روغن مایع مانند کلزا، ذرت، سویا، کنجد یا روغن آفتابگردان و به مقدار کم در تهیه غذا استفاده شود و به جاي غذاهاي چرب و سرخ کرده، از غذاهاي آب پز و بخارپز بیشتر استفاده شود.
  • تمام چربی های قابل رویت گوشت قبل از طبخ گرفته شود و هنگام طبخ مرغ سعی شود ابتدا پوست را جدا کرده و بجای سرخ کردن، از روش آب پز استفاده شود.

 منبع : دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت